Am primit următorul mesaj ca și comentariu pe blog:
mi am luat amenda 13.000 lei de la anaf desi eu sunt pfa, execut service reparatii frigidere, aspiratoate,masini de spalat etc, motivul este ca nu am avut casa de marcat si nu i am emis bon fiscal….oug 91/2014 alin f spune ca nu mi trebuie….care este realitatea ??? multumesc de sfat
Am decis să răspund printr-un articol acestui mesaj întrucât e mare febră cu controalele ANAF.
Mare atenție cu mentalitatea ”nu mă găsesc ei pe mine” sau ”pe mine nu mă privește această obligație”, mai bine întrebați de fiecare dată un specialist sau ANAF-ul chiar. Bine, ANAF-ul sau lucrătorii lor, dau răspunsuri tâmpite uneori și complet greșite, de aia, orice întrebare, ar fi bine să o adresați scris ca să aveți dovada răspunsului.
Ma întâi îmi pare rău de amenda domnului care ”și-a luat-o”. Oricine ar fi în situația asta, ca PFA reparat frigidere, trebuie să muncești pe rupte vreo jumătate de an în condiții de eficiență maximă, și să îți meargă bine, ca să poți plăti o asemenea amendă. Nu-i doresc nimănui.
Apoi, să vedem de ce ar putea avea dreptate totuși, domnii care au data amenda.
1. Profesiile liberale, excepția la care face referire articolul f, din OUG91/2014, nu includ și reparatorii de electrocasnice. Vezi aici lista profesiilor liberale. A nu se confunda ”profesii liberale” cu ”persoană fizică autorizată”
2. Eu îmi amintesc de existența excepției de la obligativitatea achiziționării casei de marcat la O.U.G. nr. 28/1999 care zice că ”orice operator economic care efectuează livrări de bunuri cu amănuntul, precum și prestări de servicii direct către populație sunt obligați să utilizeze aparate de marcat electronice fiscale”, la litera J de la excepții apar: ”serviciile de instalații, reparații și întreținere a bunurilor, efectuate la domiciliul clientului” în acest caz, contează foarte mult ce scrie în actele de la registrul comerțului. Dacă reparațiile se făceau la un sediu e clar că aveau cu ce să te agațe.
am deschis recent un pfa, dar daca eu lucrez cu produse agricole de sezon ,ocazional ,am nevoie si de casa de marcat …daca am chitantier fiscal…e ok…sfatuiti-ma…
Sau, este de ajuns sa emit Factura + Chitanta sau Factura, la incasari prin banca?
Buna ziua.
intentionez sa deschid un PFA saptamana viitoare pe Cod Caen principal 6311 – prelucrarea datelor, administrarea paginilor web si activitati conexe.
Pot adauga si alte coduri caen, nu?
as mai vrea inca doua, pentru magazin online si design.
De asemenea, sunt obligat sa detin o casa de marcat?
Astept raspunsul dvs.
Va multumesc frumos.
Salut!
Da, poți adăuga și alte CAEN-uri cu condiția să ai calificare pe ele. La 6311 e destul liceul, la design nu cred că mai este destul. Trebuie sa cauți în nomenclator, sa vezi ce studii se cer. Dacă nu ai acoperire cu acte nu te lasă să pui.
Dacă lucrezi cu persoane fizice sau și cu fizice și cu juridice îți trebuie casă de marcat. Acum circulă o vorbă cum că nu mai poți deține PFA fără casă de marcat. Trebuie să merg iar la ANAF sa mai intreb.
Buna ziua. Va multumesc frumos pentru raspunsul oferit. O sa dau si eu o fuga la Anaf, sa ma interesez. O zi frumoasa sa aveti.
Nu puteti actiona retroactiv. Cumparati casa si lucrati cu ea de aici incolo. Nu cred că au temei legal sa va agațe din urmă, desi nu e exclus.
Buna ziua,
Ce trebuie facut din punct de vedere contabil pentru un PFA care a emis facturi si chitante un timp, apoi afla de obligativitatea achizitionarii casei de marcat?
Trebuie sa anuleze facturile anterioare (unele vechi de mai mult de un an) si sa emita bonuri in locul lor?
Multumesc.
Intrebare: am ii -agentie imobiliara cod caen 6831-agentii imobiliare si 6832-administrarea imobilelor pe baza de contract si comison, cand inchei o tranzactie si clientul vine sa platesca ii dau factura si chitanta cu programul online gratuit ice fact, imi trebuie casa de marcat ca sa dau bon ?
Lucrati cu persoane fizice, deci DA, Aveti nevoie de casă de marcat, obligatoriu.
Intrebare: am PFA si prestez activitati de meditatii cu copiii. Inchei contract pe 10 luni cu parintii. Emit lunar factura si chitanta. Lucrez 10 luni cu aceeasi oameni. Am aceiasi beneficiari lunar. De la Anaf unii zic ca am nevoie de casa de marcat, altii ca nu. NU Mai inteleg nimic. Aveti vreo idee?
Asa cum inteleg legea din interpretarile citite pe net ar trebui sa aveti. Nici nu stiu la cine sa va indrum sa intrebati! Un lucru e clar, daca o aveti nu gresiti.
Multumesc! Astept noutatile.
Daca prestezi servicii doar catre persoane juridice si le dai factura, mai este nevoie de casa de marcat? Iar Un IT-ist care are o II unde se incadreaza, la profesii libere sau venituri comerciale? Multumesc!
Vezi tu… aici mă încadrez și eu. La data înființării mi sa spus că NU trebuie. Dar încep să nu mai fiu sigur de nimic, deși nu am prestat nimic către persoane fizice. Teoretic nu trebui, nu are sens, practic… depinde de Tarzanul care te controlează și de subiectivismul său. O să dau o tură pe la ANAF să întreb iar.