PFA sau SRL – Rezultat final :(

pfa micro batalie

Pentru că încă mă întreabă multă lume ce anume să aleagă dacă vor să deschidă o afacere mică, trebuie să fac câteva lămuriri. Ca să specific clar de la început, din punct de vedere al banilor, acum, in ianuarie 2016 și pentru o perioadă bună de aici încolo, dacă nu se schimbă legile va fi mai avantajos să ai SRL în regim de micro întreprindere. Explicații dau mai jos pentru cei ce vor sa știe de ce anume.

Am analizat pentru situația mea (II, plătitoare de TVA, cu un angajat), îndeaproape variantele, ca nespecialist în contabilitate și toate calculele, din punct de vedere al profitabilității spun că micro întreprinderea e mai avantajoasă și nu sensibil ci semnificativ.

Iată calculele mai jos. Sper ca sunt corecte, nu știu exact cum sta treaba la CASS pe dividente.

pfa

Dacă o luăm la neplătitor de TVA tot mai avantajos e MICRO (TVA-ul) nu influențează situația. Așadar, cei ce vreți sa deschideți afaceri de aici înainte mergeți pe MICRO dacă vreți să câștigați cât mai mult.

AVANTAJ PFA:

  • Poți folosi oricând banii încasați pe când la MICRO nu ai cum. Aici trebuie să re angajezi pe acel MICRO ca totuși să ai o sursă de venit.
  • Poți ține singur contabilitatea.
  • Dacă e nevoie mergi la normă de venit și scapi de multe din hârtiile ce tot trebuie să le ai grija. (nu de toate J)
  • Și la stagiu incomplet, tot sunt asigurat la sănătate iar la pensie am 1/3 din stagiu.

Avantaj MICRO:

  • Impozit mai mic.
  • Răspundere limitată dacă e vorba de greșeli sau ilegalități

DEZAVANTAJ PFA:

  • Răspunzi cu tot ce ai dacă ai comis greșeli sau ilegalități, chiar cu casa sau mașina dacă e nevoie.
  • Taxe mari față de un MICRO
  • Posibilitatea ca ANAF-ul să reîncadreze activitatea PFA-urilor ca activitate salarială (aici sunt la risc cei ce au renunțat la calitatea de angajat și s-au făcut PFA ca să lucreze tot la acea firma mai avantajos, mulți IT-iști sunt în situația asta)

DEZAVANTAJ MICRO:

  • Nu poți folosi banii firmei decât la încheierea exercițiului financiar.
  • Trebuie să ai contabil.
  • Trebuie sa te angajezi ca sa fii asigurat.

258 thoughts on “PFA sau SRL – Rezultat final :(

  1. Buna ziua. Eu sunt actrita si realizez spectacole de teatru, momente de animatie la petreceri si momente artistice la nunti si botezuri. Cheltuieli am doar la realizarea unui nou spectacol, cand trebuie sa cumpar costume, recuzita si decoruri. Apoi pot juca acel spectacol timp de 2 ani , de exemplu, nemaiavand alte cheltuieli in afara de combustibil, sau in caz ca se strica ceva , inlocuirea acelui obiect. Scriu aceste detalii, deoarece nu cred ca as avea lunar cheltuieli deductibile. In plus, in activitatea mea nu exista un venit constant. De exemplu ,intr-o luna pot incasa 600 lei , iar in urmatoarea 3000 lei.Care credeti ca este cea mai avantajoasa forma pentru situatia mea? Multumesc frumos!

  2. Ca o completare la intrebarea mea anterioara mentionez ca este vorba de un magaziin online cu vanzare doar In Romania. Multumesc.

  3. Buna seara, am si eu o intrebare (imi cer scuze daca este considerata off-topic): care este plafonul platitor de TVA pentru magazinele online conform noului cod fiscal, 65 000E sau 35 000 E? Magazinele online sunt asimilate „vanzarii la distanta” ? Pentru vânzări la distanţă, plafonul de la art. 275 alin. (2) lit. b) din CF 2016 este de 35.000.

  4. Buna ziua,produc ornamente din beton (ghivece,stalpisori,lei etc),Se merita sa imi deschid firma chiar si cu un profit de 5000 de lei pe an?

  5. Si cat ma costa aproximativ infiintarea pfa si srl de la a la z ? Asta e prima data cand vreau sa fac asa ceva, habar nu am ! 🙂

  6. Buna ziua,
    Recent am finalizat un curs de manichiuris pedichiurist si stilist protezist de unghii.
    As vrea sa lucrez acasa, fara angajati. Ce imi recomandati pfa sau srl ?
    Momentan lucrez la un magazin de imbracaminte ca si angajat.
    Este posibil ca dupa infiintarea pfaului sau srlului sa lucrez in continuare la ambele ? Sau trebuie sa renunt la locul actual de munca ?
    Va multumesc !

  7. Buna ziua.
    Intrebare intrebatoare. Daca doresc sa organizez ateliere de creatie artistica pentru copii ( intr-un spatiu inchiriat sau la mine acasa ), sa predau la gradinita obtionalul de arte plastice si eventual sa imi vand propriile mele lucrari, care e solutia cea mai avantajoasa? PFA sau SRL, sau alte sugesti?
    Multumesc anticipat.
    Va doresc o zi frumoasa si spor la munca.

    1. La modul sincer aș alege între SRL și ONG dar dacă e doar comercial aș merge pe SRL în regim de micro. Ești pe servicii, aproape tot ce încasezi se impozitează pentru că nu cheltuieli, deci ai interes să ai impozit mic pentru că nu poți încărca la cheltuieli, nu ai cu ce. (părerea mea de amator) dar recomand sa faci un plan de afacere cu simulare în ambele variante.

  8. Buna ziua! Am infiintat un Pfa pe norma de venit cu 6202 si 6201. Intrebarea este daca voi fi impozitat pentru ambele coduri caen la norma de venit sau doar pentru unul singur. Mentionez ca as putea sa raman doar cu 6202. Va multumesc!

  9. Buna am si eu o intrebare vreau sa imi deschid un magazin unde voi vinde cani,castroane linguri farfuri paturi eec,
    le voi cumpara di china si vreau sa la vand in romania noi sunte in doi si vrem sa deschidem acest magazin tip 38
    ce e bine de facut pfa sau srl ,trebuie sa fim angajati ,salariul il decidem noi cat sa avem pe luna
    bani castigati putem sai lom doar la sfarsitul anului sau cum e treaba ?

    1. Având în vedere că imporți personal recomand SRL în regim de micro. Dar trebuie să consulți un contabil bun care să facă ceva calcule pe baza cărora să decizi. Noi ne dăm cu părerea, dar pentru o decizie cât mai bună trebuiesc puse cifre pe hârtie.

      Dacă ești angajat, nu îți fă griji cu banii din firmă. Salariul il puteți lua, din profit nu puteți. Dar și acolo e scăpare. Având în vedere că voi inițial trebuie să creditați societatea ca să luați marfă, puteți ulterior din încasări să faceți retragere de creditare.

  10. Buna ziua,
    Doresc sa deschid un magazin online cu produse din import China.
    1. Avand in vedere ca in faza incipienta incasarile estimate vor fi 30000-40000 si cheltuieli 20000-30000, profit estimativ 10000-12000 pe an, ce forma de organizare recomandati?
    2. Este profitabil sa angajez un membru al familiei care oricum isi plateste CAS, pentru beneficii fiscale?
    3. Avand in vedere ca la import se plateste TVA in vama, poate fi dedus acest TVA ?

    1. 1. Sunt tentat să cred că SRL în regim de MICRO e mai buna varianta. Dacă vrei sa deduci TVA-ul neapărat sa optezi pentru a fi plătitor de TVA.
      2. Dacă e deja angajat nu cred ca e rentabil.
      3. Da, poate dacă optezi la înființare sa fii plătitor de TVA.

      Dar pot fi subiectiv. Probabil va trebui sa iți pui totul pe hârtie să faci un plan de afaceri și sa faci calculele corect. Din china se merita sa aduci marfa doar dacă lucrezi la container altfel transportul te rupe. Eu am încercat sa aduc căni sublimabile și rentează doar sa aduc cantități mari, altfel nu rentează. Uite ai un client dacă aduci căni sublimabile la preț bun :))

      Succes și nu uita să faci calculele cât de bine se poate.

      1. Multumesc, din calculele efectuate afacerea este rentabila daca s-ar deconta TVA. Intradevar transportul este scump, dar se merita in situatia in care produsele vandute au o valoare ridicata si greutate mica.

        1. Atunci dă-i bătaie 🙂 Tine cont ca TVA-ul îl recuperezi greuț, doar la vânzarea mărfii și fii corect în cifre că vei avea nevoie de cereri de rambursare de TVA și deci parte de controale. Dacă lucrezi corect nu ai de te teme.

        2. daca deja am srl, sunt micro si neplatitor de tva, acelasi caz import china, sunt obligat sa trec la platitor de tva? am vazut ca pentru achizitii intracomunitare esti cam obligat daca depasesti plafonul. acelasi caz este si la importul din china, sa solicit inregistrarea in scopuri de TVA? multumesc anticipat

        3. Trecerea la platitor de TVA se face la depasirea limitei de 65 000 eur cifra de afaceri.

          Din cate stiu (dar trebuie sa intrebi un contabil bun ca sa fii sigura de scenariu) trebuie sa fii inregistrat in scopuri TVA daca ai de a face cu intacomunitar si/sau cu importuri.

  11. Buna ziua,

    Doresc sa infiintez un atelier de creatie, ceramica si alte activitati. Ce este recomandat un PFA sau SRL.Voi lucra doar singura la inceput pana pun afacerea pe picioare.Daca infiintez PFA pot pune 2 sedii cel de acasa ca sa fie sediu stabil pentru hartii si cel de pe contractul de inchiriere unde va fii de fapt atelierul?In cazul in care schimbi sediul ulterior cum se procedeaza.

    daca voi avea PFA e nevoie si de casa de marcat sau doar chitantier.Voi tine mai mult ateliere de creatie urmand ca ulterior sa ma extind prin vanzarea de produse.

    Multumesc Corina

    1. Imi e greu să estimez. Pe ce CAEN veți deschide? Da și la PFA puteți avea mai multe sedii. Dacă lucrati cu persoane fizice vă trebuie casă de marcat. Sediul ulterior se schimbă la Registrul Comerțului cu anuntarea ulterioară a modofocării la ANAF.

  12. buna,sunt profesor de inot in UK as dori sa ma intorc in Romania sa deschid un club de inot sa predau lectii,ce imi recomandati srl sau pfa cred ca as avea aprox 3000/luna, multumesc

  13. buna ziua! vreau sa imi deschid un magazin second hand. ce ma sfatuiti pf sau srl? as dori sa lucrez eu sa nu angajez pe nimeni. eu mai am un job care mi ar permite sa lucrez si la magazin. multumesc

  14. Buna ziua! as vrea din vara sa filmez la nunti si botezuri. vreau sa intru in legalitate. Lucrez doar ocazional ca si cameraman/fotograf(2 – 3 luni pe an). Sunt si salariat. ce ma sfatuiti sa infiintez? PFA, SRL, II. As vrea sa nu platesc TVA. Vreau sa am cheltuieli cat mai mici catre stat (platesc deja celelate contributii la stat). Ce imi recomandati sa infiintez? Si cat sunt toate cheltuielile catre Stat la o cifra de 10.000 pe an (adica in cele 2 luni). Multumesc!

    1. Dacă nu ai profit mai mare de 930 ron/luna adica pe tot anul sa fie sub 11 200 ron e rentabil PFA-ul. Ai doar impozit 16% si sanatate 5,5% Dacă e mai mare de atât, e rentabil SRL în regim de micro. Fișierul cu calcule orientative e undeva în comentarii.

  15. Buna ziua!

    Pt a infiinta un pfa pt vanzari online(haine) e ok diploma de la un curs de perfectionare de vanzari prin telefon?
    Si daca eu am de ex un venit de 200 ron pe luna cu pfa-ul ce taxe mai platesc(nu sunt salariata) in afara de impozit 16%?
    Si sediul l-as trece la soacra mea, in cazul acesta cu cat i-ar veni impozitul mai mult?

    Multumesc frumos!

    1. Salut

      Ar trebui sa fie suficient cursul, dar de regula e de ajuns diploma de liceu. Daca ai 200 ron/luna venit ai de plata CASS 5.5% Impozit 16%. Nu știu cu cât i-ar veni impozitul mai mare, diferă de la o localitate la alta, asta afli daca întrebi la primărie. Totuși, poți scăpa de plata mai mare dacă declari că nu deduci cheltuieli pe PFA cu intretinerea.

      1. Si pt pensie nu platesc nimic? Am vazut mai sus ca daca ai castig pana in 800 lei platesti 1000 si ceva de lei pe an. Sau nu am inteles eu bine?
        Pt vanzari online, daca banii imi sunt transferati in cont, sau prin curier, cu cont colector nu mai am nevoie de casa de marcat, nu?

        Multumesc!

  16. Buna ziua.
    Stiu ca din anul acesta 2016 s a marit plafonul la 100 mii euro pentru SRL (in loc de 65 mii euro). Daca depasim aceasta suma trecem ca platitori de tva.
    Intrebarea mea este. In valoare de cati lei trebuie sa dau facturi pentru a nu trece ca platitor de TVA?
    Stiu ca inainte era vorba de ca valoarea euro 3.38 lei (ca in momentul aderarii romaniei la ue), deci undeva la 220 mii lei
    Incepand cu anul acest la cat este stabilit euro pentru cei 100 mii euro?

  17. Buna ziua,
    Este adevarat ca pentru un PFA ai dreptul doar la un cod CAEN si daca da, cum imi pot stabili un cod Caen care sa corespunda ca ceea ce vreau eu sa fac , este un pic dificil. ( doresc sa cumpar tricouri, cani, sepci pe care apoi sa le personalizez insa aici apare problema mea ca eu nu produc aceste tricouri eu doar fac anumite modificarii, ce cod caen mi-ati putea recomanda . Multumesc frumos

    1. Nu este adevărat. Ca PFA ai dreptul la câte CAEN-uri poți dovedi că ai calificare. Dacă ai calificare pe frizerie, manichiură și sudură, poți să le înscrii pe toate, doar că unul din ele va fi principalul.

      Poți merge cu:

      7311 – Activitati ale agentiilor de publicitate
      3299 – Fabricarea altor produse manufacturiere n.c.a
      8219 – Activitati de fotocopiere, de pregatire a documentelor si alte activitati specializate de secretariat

      1. Va multumesc frumos pentru raspunsurile dumneavoastra. As mai avea o intrebare. A m remarcat faptul ca tot mai multi se confrunta cu problema calificarii in vederea infiintarii unui pfa, de exemplu pentru imprimeria mea de ce calificare ar fi nevoie, eu am calificarea de tehnician in telecomunicatii si lucrator in electrotehnica plus cateva diplome de la info-practic din perioada liceului.

  18. Buna seara,
    Nu ati mai raspuns intrebarii mele: Conform art. 6 alin. (1) pct. IV lit. c) din Legea 263/2010, eu va trebui sa am un venit pe an mai mare de 4 ori salariul mediu brut pentru a indeplini cerinta „venituri provenite din situatii pentru care asigurarea este obligatorie”. In caz contrar, nu va mai fi valabil art.118 alin. (1) din Legea 263/2010. Am dreptate?
    Deci sa inteleg ca sunt obligat sa platesc CAS?
    Ce se intampla daca am un venit mai mic de 35% din salariul mediu brut, nu mai am voie sa functionez ca pfa(nu indeplinesc art.118 alin. (1) din Legea 263/2010)?
    Sau ce se intelege prin „venituri provenite din situatii pentru care asigurarea este obligatorie”?

    1. Nu am răspuns ca nu am avut vreme sau nu am știut. Dvs faceți referire la o lege veche. Avem un cod fiscal nou nouț de la 1 ianuarie 2016, care prevede că, nu aveți obligația depunerii D600 si a plății CAS doar dacă vă situați sub 35% din salariul MEDIU, adică dacă aveți pe lună venit mai mic de 35% x 2681 x 12 luni nu platiți CAS. Clar am scris aici cu dovezi http://www.iiifpfa.ro/2016/01/28/obligatii/pensii/cei-sub-plafon-nu-depun-d600-si-nu-platesc-cas-daca-nu-il-depasesc/

      Deci puteți funcționa. Dacă nu depășiți, nu plătiți, dacă depășiți, plătiți CAS.

      1. Codul fiscal e una, legea pensiei e alta. Tot ce vreau eu sa stiu e daca pot sa deschid PFA (ce se intelege prin „venituri provenite din situatii pentru care asigurarea este obligatorie”?).?

  19. Buna seara, as dori sa imi fac o mica imprimerie (calendare firme, tricouri, sepci, bannere etc), ce statut imi puteti recomanda, PFA sau SRL Multumesc frumos

  20. Scurta intrebare

    Impozitul la PFA nu este pe venit? Adica impozit de 16% ar trebui sa fie acelasi si in cazul PFA stagiu cumplet si PFA stagiu incomplet si anume 16000 lei

    De ce este diferit?

    Va multumesc

  21. Buna ziua. Aveti un site cu foarte multe informatii utile. Din analiza dvs., inteleg ca o micro fara angajati nu mai trebuie sa plateasca forfetar trimestrial de 1.500 lei? MIcro e acelasi lucru cu SRL? Si presupune obligatoriu plata lunara a unui contabil? multumesc.

  22. Buna ziua!
    Am si eu o intrebare la care nu a stiut sa-mi raspunda nici un angajat de la Casa Judeteana de Pensii CS.
    Sunt in pensie de invaliditate de gradul III (cu drept de lucru jumatate de norma), vreau sa stiu daca pot sa infiintez PFA sau II?
    Va multumesc!

      1. Conform art. 6 alin. (1) pct. IV lit. c) din Legea 263/2010, eu va trebui sa am un venit pe an mai mare de 4 ori salarul mediu brut pentru a indeplini cerinta „venituri provenite din situatii pentru care asigurarea este obligatorie”. In caz contrar, nu va mai fi valabil art.118 alin. (1) din Legea 263/2010. Am dreptate?

  23. Buna ziua ,

    Plecand de la faptul ca o Micro fara angajat :” – Nu poate folosi banii decât după închderea
    exercițiunui financiar” . La ce se refera acest aspect? in cazul n care eu sunt administrator si facturez lunar spre ex: 6000 de lei , in ce sens nu pot folosi banii daca eu la incheierea trimestrului imi platesc impozitul pe venit si pe dividente? (avand acces la bani in tot acest timp)

    1. Exercitiu financiar: „Durata pentru care se aproba si se fac previziuni financiare si in care se executa incasarile si platile privind un plan financiar (bugetar). In general, exercitiul financiar incepe la 1 ianuarie si se incheie la 31 decembrie, cu exceptia primului an de activitate, cand acesta incepe la data infiintarii, respectiv inmatricularii, potrivit legii, la oficiul registrului comertului.”

      Deci nu trimestial ci anual poti folosi banii legal. Că mai sunt artificii, sunt de acord, eu nu le-am considerat cinstite. Menționez că e posibil să mai fie metode dar pe care nu le stiu eu. Mai intreabă contabili.

  24. dupa toate modificarile aparute in legem e clar : e mult mai rentabil sa lucrezi la negru, atat ca angajat cat si ca angajator !

    1. Pentru cine își permite și e destul de agil. Pe mine nu mă lasă conștiința și nici nu am abilitatea de a fugi iepurește toată viața. Pentru mine e ori ca ei, ori deloc.

  25. Buna ziua,
    Stiind ca :

    „- Microîntreprinderile trebuie să obţină venituri din alte surse în afară de consultanţă şi management
    în proporţie de peste 80% din veniturile totale ”

    In cazul in care activitatea mea este ” Activitati de inginerie si consultanta tehnica legate de acestea COD CAEN: 7112 ” pot presta acest serviciu sub forma unei Microinterprinderi daca tot venitul provine doar din aceasta activitate?

  26. bună seara,

    pentru o persoană fizică autorizată care și-a schimbat numele în urma căsătoriei este obligatoriu săschimbe și numele PFA-ului. Exemplu: PFA inițial Dumitrașcu Adina care dupa căsătorie a devenit Fiscu Adina. Este obligatoriu în această situație să isi schimbe și denumirea pe PFA-uli in Fiscu Adina ?mulțumesc.

    1. Cred că nu e obligatoriu pentru că demumirea PFA-ului e făcută prin rezervare de deumire ca la orice altă entitate juridică. Doar dacă doriti dvs neapărat să renunțați la acea formă.

  27. Hello. Pfa ul e rentabil in cazul in care ai multe cheltuieli deductibile, right? La micro chiar daca ai cheltuieli sau nu, oricum platesti intre cei 3-1% pe valoarea vanzarilor in functie de nr de angajati.
    Doresc sa fac un cabinet si nu stiu daca e rentabil CMI sau Micro. Avand in vedere ca se face o investitie in amenajare spatiu, aparatura, etc e mai ok un CMI deoarece pot deduce cheltuielile? Daca anul acesta investesc o suma de 50 mii euro in cabinet, cat timp aceste cheltuieli sunt deductibile(gandidu ma ca nu depasesc 50 mii euro incasari in primul an?

    1. Treaba cu deductibilitatea e poezie lunga. Fiecare obiect, aparat, lucrare trebuie cautata in tabel si vazut în câtă vreme e deductibila, unele au 24 de luni altele 5 ani… si poate si mai mult. Va recomand sa consultati un contabil ca sa evitati greseli

      1. Aveti idee unde gasesc acel tabel. Ma intereseaza cheltuielile deductibile pentru un CMI. Si timpul lor de amortizare. Multumesc mult!

  28. buna seara
    daca in anul 2015 am fost angajat si nu am fost nevoit sa platesc CAS pentru PFA, de ce trebuie pe suma incasata in 2015 sa mi se aplice acum in 2016 cota de 10,5? nu ar trebui sa se aplice pe sumele incasate din anul 2016 ?

    1. Suma din 2015 e orientativa, pentru plati anticipate. In 2017 vei depune 220 si se va calcula diferența. Daca ai incasari sub ceea ce ai platit, nu primești inapoi nimic, dacă ai peste, platești diferenta.

  29. Buna ziua, doresc clarificari pentru cazul in care detin o I.I. , nu am salariati, iar eu sunt pensionar, in cazul acesta mai platesc contributia pentru pensie, sau cea pentru sanatate ? Multumesc

  30. Scenariul micro fara salariat vs pfa trebuie avut in vedere pentru doritori ca sunt diferite din prisma faptului ca persoana respectiva nu mai e asigurata la CAS pensie.
    Scenariul mai plauzibil ar fi mico cu 1 salariat (persoana detinatoare sa fie angajata in propriul micro) vs pfa, in care persoana este asigurata social se vede clar cum cheltuielile si profitul devin comparabile, cu cheltuieli chiar mai mari pentru micro in functie de salariu.
    Asa ca nu va grabiti cu trecerea la micro, avantajul este numai cand nu ai salariati dar atunci nu mai esti asigurat la pensie CAS.

  31. Lucrurile sunt foarte clare deja. Ceea ce ma nemultumea pe mine, ca voi plati impozit majorat pe locuinta fiindca nu am evaluarea facuta, s- a rezolvat. Normele de aplicare a Codului fiscal care au data de 18 decembrie, dar au fost puse pe siteul MF pe 29 decembrie, au aparut in Monitorul oficial in 13.01.2016, aceasta fiind si data de la care sunt in vigoare.
    Se poate face evaluarea anul acesta si e valabila. Trebuie facuta deci evaluarea acum si depusa la primarie pana la 31.03 impreuna cu declaratia de impunere.
    Vor avea de lucru anul acesta si in continuare evaluatorii de imobile! Faceti- va SRL uri cu asa ceva, daca sunteti in domeniu!

    http://contabilul.manager.ro/a/17043/contributii-pfa-2016-modificari-privind-persoanele-fizice-cu-venituri-din-activitati-independente-in-2016-oficial-anaf.html

  32. buna seara
    imi puteti spune va rog, la ce articol din codul fiscal gasesc informatiile referitoare la cass si cas, unde este specificat ca acestea sunt deductibile?multumesc

  33. Buna seara, va rog sa ma ajutati sa ma lamuresc daca sa pastrez PFA sau sa/l inchid deoarece prin statutul de functionar public nu pot sa am SRL, PFA am deschis cu cod CAEN de coordonare si consultanta in afaceri mai exact AVON acum 15 ani, nu este un venit substantial ca afacere si din acest motiv incerc sa inteleg daca prin numarul de hartii care trebuiesc facute, contabilitate partida simpla, multe declaratii si firescul impozitelor de mai multi ani, si ne tot calculeaza din urma tot felul de plati pt sanatate…etc…. va rog sa ma lamuriti unde se duc banutii pentru pensie in cazul PFA pentru ca eu am inteles ca nu beneficiez de pensie din partea acestui venit , precizez ca eu sunt angajata la stat si nu pot sa am SRL, merita daca am un venit lunar de 500 ron sa mai pastrez aces PFA sau nu? Cat despre faptul ca sediul este prin comodat intr/un apatament cred ca si aici se impun dinou alte taxe.
    Va multumesc

    1. Tot ce veti cotiza la pensie vi se aduna la stagiu. Adică dacă cotizati doar 10.5% cat e obligatoriu, atunci in 3 ani adunati un an de vechime.

      Ca ideie, dacă aveti profit de 6000 pe an va trebui in noua forma sa dati statului cam 2500. Aici nu e inclus impozitul pe spatiu ca nu stiu care e situația. Daca nu va deduceți cheltuielile nu ar trebui sa fie acea majorare.

      Daca renteaza sau nu, dvs decideti. Sper ca v-am putut fi de folos.

      1. Din cate stiu se datoreaza plati la pensii doar daca profitul este peste un anumit plafon, mai mare decat acei 6000 ron.

  34. Intrebare scurta :

    Pentru un PFA ce s-a depus declaratia pt venit estimat acum la inceput de ianuarie, ce se plateste ca sa-l poti inchide ulterior ?

    Multumesc.

  35. Am citit acest alineat din Codul fiscal (ART.171) si am crezut ca se refera la PFA-uri dar defapt se refera la cei ce fac contracte civile prin drepturi de autor.
    (4) În anul 2016, persoanele care realizează venituri din drepturi de proprietate intelectuală nu datorează contribuţie de asigurări sociale de sănătate pentru aceste venituri, dacă realizează venituri de natura celor menţionate la art. 155 alin. (1) lit. a) – d), g), i) – l), cu excepţia veniturilor din drepturi de proprietate intelectuală.
    ART.155 a) venituri din salarii sau asimilate salariilor, definite conform art. 76;

  36. Buna seara,

    Am o nelamurire referitoare la un PFA fara angajati.

    In luna Mai doresc sa intru in concediu de crestere copil si sa suspend activitatea de PFA.
    Pentru ca am declarat un venit estimat la inceput de an (urmeaza sa o fac acum pana la sf lui ianuarie) , pe perioada concediului de crestere a copilului voi mai plati impozit pe venitul estimat la inceput de an ?

    In cazul meu trebuie sa optez obligatoriu la contributia pentru concedii si indemnizatii (FNUASS) de 0.85% corect?

    Si inca o intrebare , cum trebuie sa procedz pentru intrarea in concediul de crestere a copilului si sa beneficiez de min de 600 Ron (intrucat am declarat un salariu min pe economie pentru 4 ore) oferit de stat. Se depune o cerere ?

    Astept cu mare interes un raspuns.

  37. Buna ziua!

    In prezent am un PFA care a realizat anul trecut, 2015 (o sa aproximez toate sumele care urmeaza):
    – un venit brut de 52000 lei
    – cheltuieli deductibile de 8000 lei, din care
    – contributii sociale obligatorii (CAS+CASS) de 5000 lei

    Va rog sa-mi spuneti care ar fi – pentru aceleasi sume – toate cheltuielile ocazionate desfasurarii activitatii unui SRL-D, intrucat vreau deja sa-mi inchid maine PFA-ul si sa deschid un SRL-D cu un salariat (sa ma trec pe mine ca salariat, cu un salariu de incadrare de 2000 lei). In afara de costuri de infiintare 0, in cazul SRL-D sunt aceleasi obligatii de plata? Adica:
    – plata optionala a CAS-ului (doar daca ma asigur independent pentru o pensie) si platesc acei 220 lei pe luna, care nu sunt deductibili si pe care ii platesc ca o persoana, nu ca o entitate juridica)
    – plata obligatorie a impozitului pe venit de 3% (sau se considera 2% pentru ca exista un salariat?)
    – plata obligatorie a CASS-ului, de 5,5%+5,2%=10,7%

    Va rog sa-mi spuneti daca la mine s-ar aplica situatia din Excel-ul dvs., cu impozit dividende si sanatate dividende (cum si in ce conditii se acorda dividendele?) si daca este adevarata acea mentiune legata de SRL-D, ca profitul obtinut la sfarsitul anului trebuie reinvestit in proportie de cel putin 50%. Daca da, cum anume se stabileste acel profit si cam in ce poate fi reinvestit?

    Va multumesc anticipat pentru raspuns!

  38. sunt angajat la o firma(2 ore) si am un pfa pe sistem real,
    as vrea sa stiu daca mai platesc cass-ul pentru acest pfa?multumesc

    1. Da, platiți si CASS care e sanatatea, si pe care ati platit-o sigur si pana acum si CAS care e pensia care devine obligatorie de la 1 ian 2016 chiar daca sunteti angajat

  39. Cred ca in tabelul de la microinteprindere cu un salariat s-a strecurat o greseala, de unde costuri de doar 13200lei? Pentru un salariu de 1500 ron in mana, micro are cheltuieli de peste 2500 ron/luna (1000 sunt doar taxe datorate statului), deci peste 30 000 ron pe an (calculat la salariul minim din mai 2016). Asta ar cam da calculele tabelului peste cap, nu ?

  40. Buna ziua. Lucrez ca tehnician maseur intr-un salon, doar la programari, iarna castig 600 ron, vara 1200, nu am contract, doresc sa stiu ce pot face ca sa fiu in legalitate. Multumesc.

  41. Buna ziua! Nu cumva s-a stercurat o eroare la Micro – fara angajat. Circula pe net variante ca, de fapt, se plateste 3 % + 1530 lei per trimestru si nimeni nu stie sa dea un raspuns clar daca nu cumva acest 3 % e tot un fel de impozit forfetar? Plus ca, nu poti sa fii SRL decat daca ai venituri de peste 65.000 euro, ceea ce inseamna ca automat te introduc la regim de Micro

    1. Ba poti fi SRL peste 65000 eur dar nu poti fi MICRO, SRL-ul are impozit normal de 16%. Da am vazut si eu varianta cu forfetarul dar nu am gasit documente cum ca e in vigroare in noul cod fiscal.

  42. Sunt PFA pe venit (nu la norma fixa) de vreo 7 ani, initial eram sI angajat, iar de 4 ani, doar pfa.
    Pana acum am platit:
    -impozit,
    -sănătate
    -pensie (minimul de aproximativ 270 ron/luna sau așa ceva)

    În cazul meu, se schimba cu ceva taxele ce va trebui sa le plătesc în 2016?
    Sau vor plăti mai mult doar cei ce erau angajați și PFA, și nu plăteau la pensie pana acum?

    Mersi!

      1. da, dar daca activitatea se desfasoara in locuinta proprie se mareste impozitul pe imobil. Si daca e intr- o locatie cu chirie cam tot aia e, ca tot se mareste si e normal ca si chiria sa se mareasca. Impozitul e stabilit la fiecare localitate in parte de consiliul local, dar oricum creste. Substantial!

  43. E aiurea sa dai unui contabil 300 lei pentru un pfa daca nu ai angajati. Cele cateva registre le poti tine singur si cele doua declaratii le poti depune personal. Ieri am depus declaratia 200 si cea estimativa. A durat cateva minute. Sa le completez a durat cam o ora avand pe fiecare luna calculele facute. Chiar nu merita contabilul atatia bani pentru cele cateva hartii daca cifra de afaceri este sa zicem pana in zecemii lei.

  44. Am citit aproape toate comentariile.

    Pentru situatia mea nu am gasit informatii.

    Sunt freelancer (internet marketing), toti banii ii primesc in paypal. Deci toti banii ajung pe card.
    Din cate inteleg, Trebuie sa completez declaratia de venit de acum inainte pentru toata activitatea din contul meu bancar? Cand trebuie sa completez, o data la 6 luni sau la 12 luni?
    Venitul meu este in jur de $1.000 pe luna dar poate fluctua pana la $2.500 pe luna. Ce imi recomandati sa fac, pur si simplu sa declar toate veniturile din contul meu bancar ? Cat % platesc taxe/impozite in cazul acesta?

    Pentru $1.000 venit pe luna ar trebui sa imi fac micro srl ? Dar pentru $2.500 venit pe luna ?

    Nu am nici PFA nici micro SRL in momentul de fata.

    1. Ups, cred că tot SRL e mai avantajos. În mod normal conform legii dinj România, orice activitate economică trebuie declarata, deci ar trebui sa declarati respectiv sa platiți dările aferente la tot ce incasati.

      Acum trebuie sa va faceti calculele bine ca sa platiți cat mai putin. Pe PFA procentul de dat la stat e macar de 33% iar pe micro mult mai mic în funcți de e situație minim 13% parca. Recomand sa vorbiti cu un contabil autorizat ca sa luați cea mai deșteaptă decizie. Succes in afăceri 🙂

  45. Am un srl din 1993. In urma unei tepe am pierd 270000 lei si am plătit taxe de 5000lei la stat aferent. Acestea m-au cam pus jos dar nu am închis firma.
    Aceasta nu are angaj,are sed la mine acasa dar nu se deduc sume pentru nimic,servicii etc. Totodată firma mai are in posesie o casa pt care sa plătit pana acum imp ca pers juridica dar nu s-au dedus nici aici cheltuieli.
    1.Ce taxe pt clădiri voi plăti din 2016?

    Tai facturi 6 buc pe an de aprox 7000 lei. Am nevoie de contabil?

  46. Buna ziua,am o neclaritate-va rog frumos sa ma ajuta-ti cu un sfat;
    lucrez cu mandat de agent la o firma de brokeraj,acum suntem obligati sa fim PFA sau SRL.
    Dar am procent de 40 %intr-o societate care plateste TVA impreuna cu sotul si mai am si un I.I -unic administrator.Am vrut sa trec pe SRL cCodurile CAEN necesare asigurarilor dar imi afecteaza TVA pe societate-se aplica prorata?,am vrut sa trec pe I.I dar nu-mi dau voie de la Camera de Comert -doar 6220,restul nu!
    Cum pot proceda cel mai bine:mai fac un SRL -dar trebuie cu 2 asociati?
    Multumesc!

    1. Veniturile din contractele de agent de asigurare reprezinta venituri din activitati independente.
      Se depun direct la ANAF declaratiile 070, 220 si 600 (declaratia 600 e obligatorie numai daca venitul estimat depaseste 35% din salariul mediu brut pentru 2016 – 2681ron/luna).

    2. Si eu am un PFA si sunt si asistent in brokeraj. Am depus declaratia 070 si la denumire m-au pus sa trec numele urmat de sistent in brokeraj. Trebuier neaparat contractul de mandat de la firma de brokeraj si contractul de comodat sau de inchiriere pe asistent in brokeraj. Nici eu n-am putut sa folosesc contractul de inchiriere pe pfa si am fost trimis sa fac un act aditional ca acolo desfasor si activitatea de brokeraj. Asta pt ca cele doua sunt societati diferite, fiecare cu cui-ul ei si trebuie contracte diferite.

  47. Salutăm.Am un amanet,srl în regim de micro,impozitul se calculează la comisionul total? Exemplu: am împrumutat bani in valoare de 50000,si mi s-au restituit cu comision in total 70000,plătesc 3% sau 1%(in functie de nr de angajati) la diferenta adică la 20000?

    1. Aici nu stiu cum e. La MICRO daca sunteti se pladeste din total incasat. La SRL normal de plateste 16% din diferenta. Nu stiu exact sa va spun. Iar recomand sa gasiti un contabil bun.

      1. ‘priviti’ asta:
        ART. 53 – Baza impozabilă

        (1) Baza impozabilă a impozitului pe veniturile microîntreprinderilor o constituie veniturile din orice sursă, din care se scad:

        a) veniturile aferente costurilor stocurilor de produse;

        b) veniturile aferente costurilor serviciilor în curs de execuţie;

        c) veniturile din producţia de imobilizări corporale şi necorporale;

        d) veniturile din subvenţii;

        e) veniturile din provizioane, ajustări pentru depreciere sau pentru pierdere de valoare, care au fost cheltuieli nedeductibile la calculul profitului impozabil;

        f) veniturile rezultate din restituirea sau anularea unor dobânzi şi/sau penalităţi de întârziere, care au fost cheltuieli nedeductibile la calculul profitului impozabil;

        g) veniturile realizate din despăgubiri, de la societăţile de asigurare/reasigurare, pentru pagubele produse bunurilor de natura stocurilor sau a activelor corporale proprii;

        h) veniturile din diferenţe de curs valutar;

        i) veniturile financiare aferente creanţelor şi datoriilor cu decontare în funcţie de cursul unei valute, rezultate din evaluarea sau decontarea acestora;

        j) valoarea reducerilor comerciale acordate ulterior facturării, înregistrate în contul „709”, potrivit reglementărilor contabile aplicabile;

        k) veniturile aferente titlurilor de plată obţinute de persoanele îndreptăţite, potrivit legii, titulari iniţiali aflaţi în evidenţa Comisiei Centrale pentru Stabilirea Despăgubirilor sau moştenitorii legali ai acestora;

        l) despăgubirile primite în baza hotărârilor Curţii Europene a Drepturilor Omului;

        m) veniturile obţinute dintr-un stat străin cu care România are încheiată convenţie de evitare a dublei impuneri, dacă acestea au fost impozitate în statul străin.

        (2) Pentru determinarea impozitului pe veniturile microîntreprinderilor, la baza impozabilă determinată potrivit alin. (1) se adaugă următoarele:

        a) valoarea reducerilor comerciale primite ulterior facturării, înregistrate în contul „609”, potrivit reglementărilor contabile aplicabile;

        b) în trimestrul IV sau în ultimul trimestru al perioadei impozabile, în cazul contribuabililor care îşi încetează existenţa, diferenţa favorabilă dintre veniturile din diferenţe de curs valutar/veniturile financiare aferente creanţelor şi datoriilor cu decontare în funcţie de cursul unei valute, rezultate din evaluarea sau decontarea acestora, şi cheltuielile din diferenţe de curs valutar/cheltuielile financiare aferente, înregistrate cumulat de la începutul anului;

        c) rezervele, cu excepţia celor reprezentând facilităţi fiscale, reduse sau anulate, reprezentând rezerva legală, rezerve din reevaluarea mijloacelor fixe, inclusiv a terenurilor, care au fost deduse la calculul profitului impozabil şi nu au fost impozitate în perioada în care microîntreprinderile au fost şi plătitoare de impozit pe profit, indiferent dacă reducerea sau anularea este datorată modificării destinaţiei rezervei, distribuirii acesteia către participanţi sub orice formă, lichidării, divizării, fuziunii contribuabilului sau oricărui altui motiv;

        d) rezervele reprezentând facilităţi fiscale, constituite în perioada în care microîntreprinderile au fost şi plătitoare de impozit pe profit, care sunt utilizate pentru majorarea capitalului social, pentru distribuire către participanţi sub orice formă, pentru acoperirea pierderilor sau pentru oricare alt motiv. În situaţia în care rezervele fiscale sunt menţinute până la lichidare, acestea nu sunt luate în calcul pentru determinarea bazei impozabile ca urmare a lichidării.

        (3) În cazul în care o microîntreprindere achiziţionează case de marcat, valoarea de achiziţie a acestora se deduce din baza impozabilă, în conformitate cu documentul justificativ, în trimestrul în care au fost puse în funcţiune, potrivit legii

    2. legat de procent, ‘priviti’ asta’:
      ART. 51 – Cotele de impozitare

      (1) Cotele de impozitare pe veniturile microîntreprinderilor sunt:

      a) 1% pentru microîntreprinderile care au peste 2 salariaţi, inclusiv;

      b) 2% pentru microîntreprinderile care au un salariat;

      c) 3% pentru microîntreprinderile care nu au salariaţi.

      (2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), pentru persoanele juridice române nou-înfiinţate, care au cel puţin un salariat şi sunt constituite pe o durată mai mare de 48 de luni, iar acţionarii/asociaţii lor nu au deţinut titluri de participare la alte persoane juridice, cota de impozitare este 1% pentru primele 24 de luni de la data înregistrării persoanei juridice române, potrivit legii. Cota de impozitare se aplică până la sfârşitul trimestrului în care se încheie perioada de 24 de luni. Prevederile prezentului alineat se aplică dacă, în cadrul unei perioade de 48 de luni de la data înregistrării, microîntreprinderea nu se află în următoarele situaţii:

  48. Foarte pertinent subiectul expus, calculele nu sunt chiar exacte dar ati fost pe aproape. Tariful de 100 ron/luna pentru contabil nu poate trece asa usor neobservat, din comentarii cred ca va influenta major raspunsul la dilema din titlu.

      1. la ce va mai trebuie iescel de simulari? alegerea este simpla – MICRO

        pfa impozitare 32% (16%+5.5%+10.5%)
        micro impozitare 13.5% (3%+5%+5.5%)

        Orice ar spune oricine, ca bazele de calcul sunt diferite, ca afara e mai cald decat trebuie, diferenta este semnificativa si raspunsul este clar. Cel mai mare avantaj la micro, in opinia specialistilorlistilor, este raspunderea limitata.

      2. La Micro cu un angajat, cred ca este gresit calculul nu sunt trecute toate costurile pt salariatul cu 1500 net. Adica restul contributiilor angajat+angajator. Eu nu am facut calculul dar din 13000/12 nu iese nici macar 1500 net, chiar daca ar fi 1500 brut mai trebuie adaugate costurile angajatorului

  49. Buna. Sunt manichiurista si salonul la care vreau sa ma angajez îmi cere ora pt a lucra ca sa nu îmi daca contract sa plătească ea dupa mine. In aceste condiții eu ii plătesc ei o chirie in salon si tot ce tine de manichiură îmi cumpăr eu sau ar fi varianta 2 in care îmi face ea în contract pe minimul pe economie di cumpara ea tot iar eu castigul se imparte procentual. D
    Pfa nu as vrea sa imi fac, oare srl-d imi permite sa lucrez in salon cu ceva contract de colaborare sau …

    1. La un SRL obișnuit nu ar trebui sa aveti probleme sa coolaborati cu cine vreti. Nu stiu daca la SRL-D e vreo limitare. Dar in mod normal, dacă contractul e legal, nu ar trebui sa aveti probleme.

  50. am o nelamurire si va rog sa-mi da-ti un sfat
    am un pfa din 2012 si in tot acelasi timp am fost angajat cu norma de 2 ore la un srl(deci nu am platit cas pentru pfa) in 2016 daca nu voi mai fi angajat anaful imi va impune sa patesc norma intreaga la cas de 26.3%? daca pana in luna mai 2016 cand se termina anul fiscal nu mai facturez si nu voi mai fi angajat ma va obliga sa platesc cas?

    1. Pe ceea ce a fost pana la 1 ian 2016 nu aveti probleme. De aici incolo indiferent daca sunteti angajat sau nu, patiti minimil, adică 10.5%.

      Atentie, anul fiscal s-a terminat la 31 dec 2015.

      Da, chiar daca nu facturați PFA-ul funcționeaza. Se consideră oprit doar daca faceți demersuri in acest sens, dacă suspendati activitatea.

  51. salut.sunt fotograf de nunta si vreau sa introduc codul caen 7420 pe pfa ul mamei pentru a incerca sa fiu in legalitate.acum nu stiu exact de ce altceva as mai avea nevoie pentru a fi perfect in regula la un eventual control..sau daca pot lucra cu pfa ul mamei..sau trebuie sa imi deschid eu unul..daca ma puteti ajuta cu un raspuns va rog pentru ca nu imi dau seama cum sa procedez cat mai corect..si mai eficient..multumesc

    1. Ca sa introduci pe PFA-ul mamei din cate stiu trebuie sa aibă o calificare în domeniu. Dacă are puteți introduce și mai apoi sa va și angajeze, asta ca sa fiti „perfect în regula”

      Atenție dacă mama e la norma de venit ca am auzit că normele de venit se cumulează la calculul impozitului. Adica impozitul pentru ce are ea ca și CAEN + impozitul pe fotografie.

      Prietenesc, recomand să „fii bărbat” și să îți asumi responsabilități, adică să îți faci PFA-ul sau SRL-ul tau 🙂

  52. Buna seara,

    Am un PFA cu un angajat si ma intereseaza o lamurire in privinta cresterii impozitului pe punctul de lucru sub contract de inchiriere inregistrat la FISC si sediul social al PFA-ului. Daca inlocuiesc PFA-ul cu un SRL cu o microinterprindere individuala se schimba ceva in privinta impozitului ? E mai avantajos ??

  53. Buna seara…vreau sa.mi deschid o spalatorie auto si un mic bar in incinta,ce ar fi bine sa facL SRL sau ?cu 5 sau 6 angajati…va multumesc

    1. Da, la prima strigare pare mei ok SRL-ul dar pentru că e o afacere mai mărioară va sfatuiesc sa platiti consultnță unui contabil. Veți evita multe capcane. Merită sa dați banul ca sa incepeți corect.

      Succes!

  54. BUNA, Eu am numai codul Caen, nu m-am mai dus sa continui cu inregistrarea PFA.ului..pentru ca am vazut ca nu merge treaba…ce trebuie sa fac?

  55. Calculul a fost facut la o valoare destul de mare zic eu, oare nu se putea face aceeasi comparatie pe anumite praguri de venit? Sunt multi PFA care au ales aceasta optiune de nevoie si cred ca exista un prag al veniturilor sub care micro devine mai complicat si mai scump decat PFA. Vad pretutindeni acest exemplu dar eu daca fac doar 25000 pe an cu PFA iar un contabil imi ia 200 pe luna raman doar cu 22600 pe an pentru simplul fapt ca sunt Micro si nu PFA (fara alte taxe si impozite). Stiu ca e usor sa analizam pe cifre mari dar cati fac suma asta realmente?

    1. Cand ajung maine la PC unde am acel fisier il pun aici si puteti dupa aia sa va faceti simularea pe cat doriti. Eu am facut orientativ. Da dufera pe alte sume. O sa ma „joc” si eu cu cateva variante.

        1. Buna seara! Care este contributia la pensie pt microintreprindere fara angajat ?Angajatul de la microintreprindere -cel cu salar minim pe economie- are stagiu complet la pensie?
          La un PFA sunt deduceri personale cu intretinerea unor membri de familie (3 copii)? sau doar pentru salariati?

        2. Daca e fara angajat, nu are contributie la pensie.

          Angajatul, dacă e pe contract de 8 ore (ca sa fie luat in calccul) are stagiu complet.

          La PFA daca te angajezi ai deduceri, dacă nu ești angajat, nu știu cum se poate deduce. Nu m-am gândit deloc la asta, mai ales ca dupa noul cod fiscal beneficiază de deduceri ambii parinți daca am inteles eu bine. Dar nu stiu daca un PFA are deduceri sau cum s-ar calcula sau reține.

  56. Salutare
    Intrebare: in premiza ca nu avem profit pe PFA (incasat=cheltuit) ce se intampla cu CAS si CASS? Se aplica la o valoare minima impusa?
    Multumesc

    1. buna ziua. Il contrazic putin pe Teofil. Nu este acelasi. Dumneavoastra (Emanuel) ca sa beneficiati de un raspuns corect trebuie sa spuneti daca detineti un SRL la care platiti impozit pe profit sau sunteti SRL micro la care platiti impozit pe venit (3% din totalul veniturilor).
      In cazult I impozitul ramane neschimbat si anume 16% aplicat la veniturile nedeductibile (calcul: total venituri nedeductibile – venituri deductibile – (total cheltuieli deductibile + cheltuieli nedeductibile) sau,
      cazul II cand sunteti SRL micro, din 2016, lucrurile s-au schimbat putin:
      1. nu aveti salariati – impozit pe venit 3% aplicat la total venituri
      2. aveti 1 salariat – impozit pe venit 2% aplicat la total venituri
      3. aveti > 2 salariati – impozit pe venti 1% aplicat la total venituri

  57. Da, aveti dreptate. Inca o situatie ambigua, specifica legilor din Romania.
    Deci regularizarea pentru 2016 se va face in 2017 prin declaratia 200?

      1. Mai am o nelamurire. Ok, nu platesc CASS anticipat. Dar in 2017 pe ce procent vor face regularizarea? 10.5%? 26, numai daca cer eu asta?

  58. Pentru un magazin centru furaje ce ar fi indicat un ii sau un srl ? In oricare situatie platitor sau neplatitor de tva?

  59. Buna ziua. Daca sunt angajata cu norma intreaga la stat ( invatamant) si as dori sa imi deschid un pfa care va avea o profitabilitate mica – estimez mult sub salariul minim pe economie lunar – puteti sa ma lamuriti ce taxe voi avea de platit? Scuze daca ma repet dar nu inteleg..

  60. Nu ați luat în calcul deducerile la PFA. Dacă venitul final e 100.000, după scăderea cheltuielilor deductibile, la SRL venitul final poate fi și 150.000, deci baza de impozitare e mai mare. Dacă la PFA nu ați scăzut nici o cheltuială, atunci e bine să o faceți, altfel calculul nu se justifică. Deci un avantaj în plus PFA se pot scădea benzină, chirii, protocol, etc…

    1. La PFA se plateste 16% din diferența dintre incasari si plati.
      La SRL in regim MICRO se plateste impozit din total incasari. Nu conteaza de plati ai facut.

      Am aclculat corect. Simularea mea e pe 100000 incasari si 35 000 cheltuiți. E o simulare doar. Cifrele variază în alte scenarii

      1. Păi tocmai. Atunci, de fapt, comparăm 135.000 de la PFA cu 100.000 la MICRO. Căci, altfel, nu se justifică. Adică eu spun că cei 35.000 cheltuiți sunt estimativi, pot fi 75.000. Și atunci ia vezi cifrele!

  61. ref la contribuţia la pensii: în proiect erau şi pensionarii puşi la plata, am fost la ANAF şi am discutat prin 28 decembrie şi aşa era! Au renunţat, slavă Domnului, la idee după câte văd şi sunt exceptaţi pensionarii, deşi la un stagiu complet de cotizare asta însemna o mărire la pensie în timp. Oare şi în normele de aplicare a CF o fi la fel?

    Au început să apara pe net calcule cu impozitul pe casa nerezidenţială şi se pare că nu e aşa de speriat cum s- a spus timp de o jumătate de an.

    Mie mi se pare că toată gălăgia asta s- a făcut ca să facă sufletele slabe să renunţe la PFA, să scape ANAF ul de ele, că înseamnă o groază de timp pentru evidenţe şi controale.
    Pentru închidere PFA şi deschidere SRL sunt nişte taxe, care cumulate dau o sumă ce poate ajunge la 1500- 2000 de lei. Asta la 450.000 de PFA uri pe ţară dă o sumă, nu?

    Eu am PFA de când a apărut legea PFA şi se aprobau PFA urile de primării. Forma de organizare s- a numit iniţial PFA, apoi i- au schimbat denumirea in PF ( persoană fizică) şi am plătit pentru a scoate acel A din denumire nişte taxe + diverse, ca de pildă schimbarea ştampilei şi a registrelor etc. Apoi în 2008- 2009 iar s- a schimbat denumirea şi s- a readăugat A- ul. Iar taxe şi celelalte pentru schimbare! Acum au dat asta cu impozitul pentru imobil rezidenţial/ nerezidenţial, că nu puteau să scoată iar A- ul de la PFA!

    Ref la impozit pe imobil: s- au dat normele de aplicare a Codului fiscal în 18 decembrie 2015 ( publicate la MF după 1 ianuarie. În 28 decembrie când am fost la ANAF nu erau publicate şi lumea acolo nu ştia de ele) m iar de la 1 ianuarie 2016 eşti impozitat de 3 ori mai mult dacă nu ai evaluare făcută în ultimii cinci ani anteriori anului de impozitare. Adică dacă fac acum evaluarea mi- o ia în considerare în 2017. Vi se pare ok?

  62. Buna ziua ! Am un pfa si din pacate activitatea din anul anterior a fost pe minus. Ce ar fi mai avantajos pentru mine in noul an? sa inchid pfa si sa deschid un srl-d? care ar fi costurile aferente ? multumesc anticipat!

  63. Exact ce zicea si dl Calin despre PFA la norma de venit. De exemplu, in Bacau, pentru CAEN 6202 norma de venit pentru 2015 a fost 11.000 RON/an. In 2016 nu cred ca o sa creasca foarte mult. In cazul in care ramane la fel, dupa un calcul simplu rezulta 3.520 RON/an de plata la stat. Toate astea se aplica daca venitul brut anual nu depaseste 100.000 EURO. Mi se pare o limita destul de greu de atins pentru cineva cu activitate redusa. Acum parca e mai avantajos un PFA 🙂

  64. În cazul meu.. am un SRL-D, evident pe micro, și în același timp sunt și angajat. Pe SRL-D-ul meu n-am nici un angajat, pentru că ține în principal de Web Design, Servere și de astea. Taxe minime pe firmă, taxe normale plătite de angajatorul meu pe partea de PF. Cel mai avantajos.. și toate astea le-am făcut de unu singur, fără nici un fel de consultare plătită în prealabil, singurul ajutor pe care l-am primit a fost Google.

      1. Vreau sa imi deschid o florarie si nu sunt inca lamurita daca sa imi deschid PFA sau MICRO. Am nevoie de un angajat cu 4 ore pt ca in restul timpului ma voi ocupa eu . Imi puteti da un sfat sincer ??Va multumesc

        1. Din punct de vedere al taxelor plătite către stat e mai avantajoasă microintreprinderea. De fapt, dacă urmăriți discutiile de la acest articol vă vor oferi multe informatiiconvingătoare

  65. buna seara,lucrez ca si coafeza si stau de ceva timp si aleg ce e mai bine pentru mine pentru infiintare,ce opinie aveti sa ale ii,pfa,sau srl-d

    1. Toate recomandările sunt pentru SRL singurul dezavantaj este că nu puteți folosi banii decât la încheierea exercițiului financiar. Dacă însă vă și angajati, se rezolvă și problema asta 🙂

  66. Sunt angajata la stat si am un pfa norma de venit sunt obligata sa platesc de anul acesta si la pensii? Ca sanatatea o platesc de doua ori.

    1. Din ce am inteles eu din modificarile aparute in noul Cod: contributia pentru pensii se plateste doar daca venitul net sau norma de venit raportata la nr de luni depasesc 35 % din salariul mediu brut in 2016 (35 % din 2.681 = 938 RON)

      art.148 alin.(1) și (2)
      – venitul realizat în anul precedent, rămas după scăderea din venitul brut a cheltuielilor efectuate în scopul desfășurării activității independente, exclusiv cheltuielile reprezentând contribuția de asigurări sociale, raportat la numărul lunilor de activitate din cursul anului, depășește 35% din câștigul salarial mediu brut, în cazul contribuabililor care desfășoară activități impuse în sistem real;
      – venitul lunar estimat a se realiza potrivit art.120 alin.(1), depășește 35% din câștigul salarial mediu brut, în cazul contribuabililor care desfășoară activități impuse în sistem real și își încep activitatea în cursul anului fiscal sau în cazul celor care trec de la determinarea venitului net anual pe baza normelor anuale de venit la impozitarea în sistem real;
      – valoarea lunară a normelor de venit obținută prin raportarea normelor anuale de venit la numărul lunilor de activitate din cursul anului după aplicarea corecțiilor prevăzute la art.69, depășește 35% din câștigul salarial mediu brut, în cazul contribuabililor care în anul fiscal în curs desfășoară activități impuse pe bază de norme de venit.

      1. EU am înțeles că în aceste condiții se depune D600. Dar plata la pensii pentru cei sub alcel 35% se face fără D600 la vara viitoare (2017) când se emite decizia de impunere finala pentru anul 2016. Mai caut odata oricum ca sa fiu sigur.

  67. Buna ziua.
    Sunt tanar specialist incepand cu acest an si am inteles ca pot fi PFI (si nu PFA). Sunt angajat la spital insa pot lucra pentru garzi suplimentare ca PFI. Ma intreb daca:
    -impozitele sunt aceleasi ca si in cazul PFA?
    -deduceri (drumul catre spital sau achiziționarea unei masini) exista ?
    Multumesc

    1. Teoretic aveți același regim ca un PFA. Da aceleași impozite, da puteți deduce cheltuielile în condițiile legii. Atenție însă să nu vă reîncadreze dacă lucrați doar cu spitalul.Trebuie să vă interesați.

      o activitate desfasurata de o persoana fizica va fi considerata activitate independenta daca indeplineste 4 conditii din urmatoarele 7:

      1. persoana fizica dispune de libertatea de alegere a locului si a modului de desfasurare a activitatii precum si a programului de lucru;
      2. persoana fizica dispune de libertatea de a desfasura activitatea pentru mai multi clienti;
      3. riscurile inerente activitatii sunt asumate de catre persoana fizica ce desfasoara activitatea;
      4. activitatea se realizeaza prin utilizarea patrimoniului persoanei fizice care o desfasoara;
      5. activitatea se realizeaza de persoana fizica prin utilizarea capacitatii intelectuale si/sau a prestatiei fizice a acesteia, in functie de specificul activitatii;
      6. persoana fizica face parte dintr-un corp/ordin profesional cu rol de reprezentare, reglementare si supraveghere a profesiei desfasurate, potrivit actelor normative speciale care reglementeaza organizarea si exercitarea profesiei respective;
      7. persoana fizica dispune de libertatea de a desfasura activitatea direct, cu personal angajat sau prin colaborare cu terte persoane in conditiile legii.

  68. Sunt pensionar si as dori sa incep o mica afacere. Ce ma sfatuiti sa fac ? Luati in considerare ca eu platesc la asigurari din pensie. La pensie nu am nevoie intrucat unt pensionar militar. Eu m-am gandit la PFA dar m-a speriat discutia cu impozitul pe locuinta care va creste de nu stiu cate ori in caul in care ai sediul firmei la domiciliu. Mentionez ca as dori sa ma fac partener intr-o franciza. Multumesc.

    1. Da, CAS nu platiti daca sunteti pensionar. In privința impozitului pe locuință, ori ca PFA ori ca SRL e aceeasi treaba. Vedeti daca vă convine cu impozitul nou (primăriile deja trebuie să știe cât vă costă) și porniți dacă e eficient.

        1. Conform Art. 150 din Codul Fiscal publicat in Monitorul Oficial, pensionarii sunt scutiti de la plata CAS pentru veniturile obtinute din activitati independente.

          Art. 150
          Persoanele fizice asigurate în sisteme proprii de asigurări sociale, care nu au obligaţia asigurării în sistemul public de pensii potrivit legii, precum şi persoanele care au calitatea de pensionari, nu datorează contribuţia de asigurări sociale pentru veniturile prevăzute la art. 137 alin. (1) lit.b).

    2. 1. Daca activitatea care se desfasoara in afara sediului si nu se deduc cheltuielile ce tin de locuinta (apa, curent, gaz etc) impozitul este ca pentru o cladire rezidentiala (intr-adevar anul acesta s-a mai marit putin).
      2. Daca activitatea se desfasoara la sediu in momentul inregistrarii la Reg. Comertului specificati acest lucru precum si suprafata folosita si atunci locuinta va fi mixta si impozitul se va cumula.
      Daca va incadrati la al 2-lea pct. ar trebui sa chemati un evaluator pentru o reevaluare a locuintei.

  69. Buna, daca sunt angajat si am si un pfa cu care castig putin, mult sub salarul mediu brut pe economie, poate si sub salar minim, din 2016 trebuie platita o suma minima lunar la CAS ?

    1. Contribuabilii care nu realizeaza venituri sau realizeaza venituri sub nivelul minim de 845 lei, vor plati contribuia CAS in 60 de zile de la data emiterii deciziei finale de impunere. Acestia vor plati minim 1.068 de lei pe an pentru pensii. Ceilalti contribuabili vor plati contributia la pensii ca si plata anticipata, trimestrial pana in data de 25 a trimestrului.

      1. (8) Persoanele fizice prevăzute la alin. (1) care în anul fiscal precedent au realizat venituri sub nivelul plafonului minim prevăzut la alin. (3) nu au obligaţia depunerii declaraţiei prevăzute la alin. (5) şi nu datorează plăţi anticipate cu titlu de contribuţii de asigurări sociale.

        1. De unde e copiată bucata? Sunt neintelegeri mari pe net din cauza acestui subiect însă conform legii sunt scuti pensionarii și cei care au case proprii de pensii.

          Art. 150
          Persoanele fizice asigurate în sisteme proprii de asigurări sociale, care nu au obligaţia asigurării în sistemul public de pensii potrivit legii, precum şi persoanele care au calitatea de pensionari, nu datorează contribuţia de asigurări sociale pentru veniturile prevăzute la art. 137 alin. (1) lit.b).

  70. Felicitari pentru alegere…PFA sau II este „gaselnita” din care statul castiga putin dar bine:) Aceasta „gaselnita” va exista atata timp cat exista naivi care cred ca o afacere se face asa …”din garaj”, fara cunostinte temeinice despre legislatie si mediul de afaceri . Succes!

  71. la chletuieli la PFA/ SRL ati pus si cheltuieli impozit/ spatiu pentru activitate? Mie mi se pare ca nu. La PFA problema cea mare e ca din 2016 daca il ai acasa platesti impozit marit. La SRL daca platesti chirie nu poate fi mai mica de 100 euro/ luna.

    1. SI asta e cheltuială, dar aceeași situație e si pentru un SRL care funcționează acasă. Deci nu e diferență. Dacă e mai avantajos cu chirie, mutăm PFA-ul unde închiriem si gata. 🙂

  72. 100 de lei pt contabil este f putin, si la pfa sunt contabili care iau 2 lei sa tina un excell. Contabilitatea inseamna mai mult decat incasari minus plati…
    Daca tot nu puneti nimic la tarif contabilitate pfa mai bine adaugati amenzile ca tot se intensifica in 2016 controalele pe pfa.

    1. Hm, reiau, pe PFA nu am pus contabil nu pentru că nu ar fi foarte util, ci pentru că nu prea au cum sa dea 300/luna unui contabil cei mai multi dintre ei, ar însemna să câștige măcar 1000/luna ca sa raămană și el cu 700 după ce platește contabilul. Pușine pfa-uri realizează 1000 pe luna.

      Cu amenzile de la ANAF… nu e neapărat adevărat că cine nu are contabil e amendat. Eu am avut 2 controale din 2010 și nu am fost amendat deși nu sunt contabil și sunt și plătitor de TVA.

      Da, e subiectivism, cei de la ANAF vin cu convingerea că ești deja infractor. Dar nici prezența unui contabil nu rezolva neapărat amenzile. Dacă vin cu normă de făcut tot o iei.

      Dar în mod clar recomand ca PFA-urile să apeleze la serviciile unui contabil. Mai ales la modul cum stau acum lucrurile.

    2. Apropo, preturile depind si de zone. La Medias, azi am sunat pe un prieten cu firmă. Plătește 500 ron/luna pentru firmă care face si import are 6 masini, 10 angajați etc. Contabila „a luptat corp la corp” la controlul ANAF și mai e și asigurată pe 4000$ în caz de prejudiciu pentru clienti. Deci depinde și de firme și de oameni și de zone. Nu putem compara Bucureștiul cu Mediașul. Nici Tanti Ana Expert Contabil cu mai știu eu ce megafirmă de contabilitate.

  73. Va rog verificati cheltuielule cu angajatul. 1500 banii lui plus 1100 darile la stat aferente in fiecare luna vor da mult mai mult de 13000 pe an.

  74. Cum ramane cu medicii de familie care sunt PFA cu unul sau doi angajati, dar a caror venituri de la o singura sursa,vezi CNAS pot fi considerate oricand de noul COD ca venituri salariale, dar nici nu se pot face MICRO pentru ca nu mai pot face contract de furnizare de servicii cu CASA DE ASIGURARI? Si tot pe motiv de PFA noua nu ni s-a putut marii venitul ca in toata sanatatea de stat, de parca noi nu suntem tot institutii de stat din sahatatea publica???

  75. Mai, dar voua nu va este rusine sa va plangeti de faptul ca trebuie sa dati bani contabilului? voi nu intelegeti ca omul ala munceste pentru bani, nu sta degeaba! Si cum adica contabil cu 100 lei/luna? 300 de lei pe luna este minimum!
     
    Deasemenea, cum adica la PFA nu ai nevoie de contabil??? Pai atunci de ce toti cei care au pfa ma tot intreaba despre una, despre alata? Simplu: pentru ca NU STIU, si nu vor sa recunoasca ca de fapt ai nevoie de contabil si la pfa; ei se incapataneaza sa isi tina singuri evidentele la pfa.
     
    Hai sa fim realisti si sa nu mai tot vorbim aiurea: SRL este mai avantajos datorita unei transparente mai mari a legislatiei. La PFA, intotdeauna legislatia a fost complicata. Spre exemplu, nici acum, la inceput de 2016, inca nu exista deciziile de impunere pentru cas, pe anul 2014! Oamenii cu PFA inca nu stiu cat mai au de plata! Au platit doar anticipatul,dar finalul inca nu.
     
    In orice tara civilizata (ex: sua), daca faci activitate economica, ai nevoie de contabil (indiferent de denumirea care o poarta contabilul: consultant fiscal, cpa, etc), si indiferent de forma de activitate care o faci tu (ii, pfa, srl; ltd, inc etc) !

    1. Domnul Adrian, dar cine s-a plâns domnule că trebuie să dea bani la contabil. Ce te-ai enervat așa? S-a plâns careva? Știu că muncește, nu sunt contabil dar am fost simplu operator, ce introduceam datele în program ani de zile și știu cât e de muncă, măcar în parte. Nu am contestat niciodată că oamenii aceia trebuiesc plătiți. Totuși, știu măcar 3 cazuri în care contabili țin contabilitatea pentru 50 de ron/luna/ PFA și au SRL-uri la care le tin pe 70 ron deși sunt firme de calibru. Ei evaluează munca în funcție de volum. E decizia lor cum alții pot decide să nu lucreze sub minim 300. Nu am nimic cu asta.

      PFA-ul ține singur contabilitatea pentru că are voie, nu pentru că se încăpățânează. Este legal asta, încă. Dacă întreabă, citesc, se zbat… e problema lor, nu e încăpățânare. Puține PFA-uri sunt în situația de a nu avea contabil din zgârcenie. Cine ar fi nebun să își bată capul cu zeci de legi care se schimbă și țâșpe formulare. Ar fi mai comod să plătești pe cineva care știe să facă treaba asta și să ai siguranță. Dar mulți sunt la limită. Ei nu au o trabă cu contabilii, ci slaba educare financiară îi împiedică să câștige decent, atât de decent cât să plătească si un contabil și timpul și nervii consumați cu hârtiile să le investească în familie sau să îl folosească pentru creșterea afacerii sale.

      Dacă mai adăugăm legile tâmpite, frecvența cu care se schimbă, subiectivismul controlorilor ANAF avem o ciulama scârboasă.

      Înțelegeți? Nu e vorba de a nu da bani contabililor. E vorba de educație, putință, legi și nu mai continui că bănuiesc că nu vă sunt necunoscute.

  76. In privinta pretului pentru contabil va inselati amarnic. Depinde de ce fel de activitate e vorba, dar pentru 70-100 lei nu o sa primiti decit transmiterea declaratiilor si nimic mai mult. Daca primiti mai mult in banii astia sa va ginditi bine ce o sa faceti in cazul unui control. Nici un contabil care se respecta nu face acte pt 70-100 lei. Da fac acest lucru pentru societati fara activitate cu depunere trimestriala de declaratii si bilant la sfirsit de an.

    1. Licitația e deschisă. Ce sumă propuneți pentru a accepta un MICRO fost PFA care are 20 de facturi pe luna, un angajat, nu are amortizări și nici fonduri minimis, europene etc. Merci

  77. Comentariul meu anterior era tot despre pretul pentru contabilitate, ca si al d-lui Cosmin Muresan. Un contabil bun nu lucreaza pe un pret de frizer. Economia la plata contabilului s-ar putea sa aiba ca si consecinte amenzi, TVA recalculat dupa ani de zile, majorari, penalitati… de mii de lei.

    Daca e vorba de 20 facturi tot anul e altceva.. .insa a fi PFA nu inseamna automat o activitate redusa.

    In alta ordine de idei, trebuie mentionat ca impozitul la o micro nou-infiintata, cu un salariat este de 1% pt primii doi ani. La o micro mai veche cu 2 salariati – la fel.

    1. Multumesc de completări. Sunt si PFA-uri care au volum de acte mare, Acolo e clar că se negociază. Dar sunt sute de PFA-uri la țară care nu au de depus decât declarații că nu au nici 5 acte. CIfra am adăugat-o acolo ca un mini ideal.

    1. Dacă eşti SRL, eşti Micro, omule… Doar vezi la care Micro te încadrezi, în funcţie de angajaţi şi cifra de afaceri.

  78. pentru un contabil, cheltui cam 300 de lei, cand ai angajat. Calculul e gresit, pentru salariu de1500 in mana platesti taxe 1100 de lei la stat

  79. Ce contabilitate face contabilul ala la 70-100 lei /luna ? Unde e licenta softului, unde e certificatul digital, unde sunt consumabilele, unde e timpul lui ? Si toate astea la 100 de lei? Si nu mai vorbim de responsabilitate. … si alte cele.

    1. Avand in vedere ca vorbim de un fost PFA adică de o afacere simplă, fără bătăi de cap, contabilitatea pentru un astfel de SRL e simplă. Cele mai multe PFA-uri au 20 de facturi tot anul. În aceste condiții calculam si am pus și alce zâmbici după sumă.

      1. Pentru un salariu de 1500 lei net, brutul trebuie sa fie 2112 lei,deci o diferenta 612 lunar. Sa nu uitam ca angajatorul, in speta proprietarul micro-ului trebuie sa mai plateasca inca 486 lei taxe la stat. Total 1098 lei x 12 luni= 13176 lei

        1. intrebare…..daca numarul angajatilor e mai mare de 2, calculul restului darilor, inafara de cele aferente salariilor, ramane acelasi?? multumesc!!

  80. Helpful summary, thank you. Don’t forget though, in 2017, the SRL costs go back up so its worth showing that calc. By the time many people switch one way from the other, 6 months could pass giving them only some months in 2016 to benefit. Would it be better to set up a pfa elsewhere in Europe & charge off shore?

    1. -45 lei – taxa de registru;
      -27 lei, reprezentând un procent aplicat taxei de registru – 50% Fondul de lichidare şi 10% Fondul de buletin prevăzute de Legea nr. 85/2014.
      -250 lei – taxele de registru;
      -150 lei, reprezentând un procent aplicat taxei de registru – 50% Fondul de lichidare şi 10% Fondul de buletin prevăzute de Legea nr. 85/2014;
      tariful de publicare în Monitorul Oficial, Partea a IV-a.

      cei 200 nu i-am pus ca sunt ai SRL-ului nu taxe.

      1000 costa daca apelezi la firme care infiinteaza SRL-uri.

  81. Platiti contabilul cu 70 lei si e foarte probabil sa platiti amenzi de mii de lei. Un contabil bun nu lucreaza la pret de frizer. Poate doar vreun pensionar care nu mai sta sa se informeze la zi cu toate schimbarile legislative. Cunosc cazuri concrete – firme care au intrat in faliment cand fiscul le-a recalculat de pe 2-3 ani in urma TVA, majorari, penalitati si amenzi, pentru ca au avut un contabil care le lucra aproape pe nimic.

    In alta ordine de idei, pentru microintreprinderi nou infiintate, cu un salariat , impozitul este de 1% timp de 2 ani. La fel pentru micro cu 2 salariati.

    1. L-am gasit. Da, nu e de glumă cu ieftineala la contabili. Trabuie lucrat cu profesioniști. Ca orientare, ce suma ar trebui sa plateasca o MICRO cu un salariat să volum mediu de hârtii (20 fact/luna) fara fonduri, amortizări si altele, în caz că sunteti in tema. As face o simulare împrospătată. Merci

    2. Toti au impresia ca un contabil sta cu fundul pe scau si incaseaza bani. Astfel, se duc la cei cu 70-100 lei pe luna. Peste cativa ani, isi plang in pumni. Un contabil bun nu investeste in el ( facultate, seminarii, ceccar, etc) sa lucreze pe gratis.

      1. Doamna Adriana, generalizarea dvs e regretabilă. Nu toți cred că un contabil „sta cu fundul pe scau si incaseaza bani”

        Și nici cealată genrelaizare nu e valabilă. Nici nu se întâmplă ca la toți contabilii care lucrează ieftin să plângă în pumni cei ce le-au cerut serviciile. Am un caz la Baia MAre în care contabilul a încasat 500/luna pentru un pfa cu fix 37 de facturi anul trecut, contabil cu experiență ceccar si altele și renume si la controlul ANAF a încurcat-o rău. Nu a făcut amortizare acum 3 ani și probabil deduceți ce a ieșit și ce penalități au venit din cauza unei masini neamortizate. Deci nu e o regulă că contabilii ieftini sunt răi sau că cei scumpi sunt buni. Nune o regulă că cei ieftini nu investesc în ei iar cei buni da.

        Eu știu ce înesemnă munca unui contabil. Știu că îți rogi moartea când patronul îți dă factura in decembrie desi ea era pe aprilie. Știu ce îneamnă să depui la ghiseu sute de declarații. Nu am nimnic împotriva prețului și nu a reieșit asta deloc din articol. Eu găsisem un minim de la care un PFA să pornească. Atât.

        Eu cred că încă fiecare profesionist are dreptul să își stabilească preturile pentru serviciile sale. E un drept democratic și la fel, fiecare căutător de servicii are dreptul să își aleagă, cu consecințele de rigoare cu cine și pe ce preturi lucrează.

  82. Ce se intampla in cazul in care suntem consultanti in management pe PFA ? Nu putem sa aplicam regimul micro de 3% ci intram sub incidenta regimului normal de impozitare. nu ? In cazul asta, care solutie este mai profitabila ? Multumesc.

    1. Da, consultanța nu e acceptată în regim de MICRO, deci puteți face numai SRL normal. Cred că în acest caz tot PFA e mai avantajos, PFA cu cotizare parțială. adică acel 10.5%la CAS.

      1. Chiar si daca se face consultanta in management pe Micro si se aplica impozit de 16% tot e mai avantajos. nu mai platesti cei 10,5% la CAS.

  83. Toti va dati cu parerea, pfa vs micro. Cat te costa lunar contabilul la micro? Cat te costa sa deschizi un micro? Cat te costa sa inchizi un micro? Eu sustin ca pfa ii mai costisitor in general , dar o micro te rupe lua de luna

    1. Inființare PFA cam 250 RON
      Infiintare SRL cam 550 RON

      Contablil MICRO am gasit si cu 70/luna. Daca te uiti in simulare de mai sus, contabilul e calculat cu 100 ron/luna și tot e mai avantajos. Si eu sunt PFA și mă zbat cu ele.

      La închidere nu stiu taxele dar in ambele cazuri e aiurea închiderea.

        1. De unde știi că e șarlatan? Atâta vreme cât cei doi au căzut de acord pentru suma asta e perfect legal și moral. Eu, tu sau el avem dreptul să ne stabilim tarifele. Cui ii convine folosește serviciile sau produsele noastre, cui nu ii convine e liber să aleagă pe altcineva. Sarlatan e omul care incearcă să păcălească, de exemplu dacă îi ia banii dar nu depune declarațiile.