Deci, dragi năluci (ca și mine) care ați îndrăznit să păstrați PFA-ul și în 2016 din diferite motive, vreau să scriu câteva detalii despre declaratia 600, că avem treabă cu ea la început de an. Iată răspunsurile pe care le-am adunat cu greu la câteva întrebări.
Când se depune D600, care e termenul pentru D600?
D 600 se depune până la 31 ianuarie, așadar, luna aceasta și se depune pentru anul 2016 nu pentru 2015.
Cine depune D600?
Toate categoriile de activități independente indiferent de nivelul venitului obținut și chiar dacă se obțin venituri și de natură salarială.
Cine nu e obligat să depună D600?
PFA-urile care sunt ale pensionarilor sau ale celor care cotizează la case proprii gen avocați, clerici etc.
PFA-urile care au realizat anul trecut sub 35% din salariul mediu.
Este scutită de plata CAS-ului un PFA?
Numai PFA-urile pensionarilor sau ale celor care au sistem propriu de pensii, avocați, clerici.
Platești CAS chiar dacă ești angajat:
Plătești CAS chiar dacă ai încasări foarte mici sau în minus pe PFA, doar că plătești anul viitor, în 2017, la emiterea deciziei aferente lui 2016 pe baza D200) cota minimă e 1.068 de lei pe an pentru pensii.
Cine plătește CAS cu titlul de plăți anticipate?
Toate PFA-urile care au obligația depunerii D600 (la ora actuală au această obligație toți cei care anul trecut au realizat peste 938 lei/lună (35% din salariul mediu care e 2.681)
Când se calculează diferența de achitat dintre plățile anticipate și real sau minimul prevăzut de lege?
După depunerea declarației D200 în 2017 veți primi decizia de impunere cu diferența de achitat din impozit, sanatatem pensii. Așa că e bine să vă faceți bine calculele.
Ajută să mă angajez pe PFA ca să scap de D600 și plata la pensii?
Nu. CAS e obligatoriu și are chiar și o valoare minimă. Iar I.I. nu se poate angaja pe sine nicicum.
Este un plafon peste care nu se trece cu impunerea cotei obligatorii de pensii?
Da, de 5 ori salariul mediu. La ora actuală ce este peste 13 405 (2.681 x 5)
Cam atât deocamdată. Sper să mai aflu răspunsuri interesante să vă pot posta aici. Succes la spart creierii sau la găsit un contabil bun care să vă facă o ofertă avantajoasă.
Dacă am greșit ceva nu ezitați să mă trageți de urechi 🙂
Aveţi informaţii noi despre declaraţia 600 pe 2017? Mulţumim
Am si eu o intrebare, am PFA cu activitati independente in anu 2015 am realizat 2200 ron venit anual ma poate obliga statu sa platesc contributia la pensie, cu un asemenea venit?
http://www.iiifpfa.ro/2016/01/28/obligatii/pensii/cei-sub-plafon-nu-depun-d600-si-nu-platesc-cas-daca-nu-il-depasesc/
Deci, pentru un PFA infiintat in martie 2015, cu impozit in sistem real, cu un mic profit in 2015, trebuie sau nu depusa d220 pana pe 1 februarie?
‐ până la data de 31 ianuarie inclusiv, în cazul contribuabililor care realizează venituri
din activități independente impuse pe bază de norme de venit și care în anul fiscal anterior
au înregistrat un venit brut anual mai mare decât echivalentul în lei al sumei de 100.000
euro, şi care au obligația determinării venitului net anual în sistem real, începând cu anul
fiscal următor;
‐ până la data de 25 mai a anului de impunere, odată cu declarația privind venitul
realizat, în cazul contribuabililor care, în anul anterior, au realizat pierderi şi cei care, au
realizat venituri pe perioade mai mici decât anul fiscal, precum şi cei care, din motive
obiective, estimează că vor realiza venituri care diferă cu cel puțin 20% față de anul fiscal
anterior.
Deci, nu aveti termen sa depuneti in ianuarie.
Intrebare de o suta de puncte : daca un CMI a platit in 2015, prin optiunea lui, contributia la CAS, mai intra sub incidenta acestei legi ? Sigur a fost caz spus de ANAF pe facebook, dar nu a timp sa rasfoiesc….. Mersi
Din sesiunea de pe Facebook eu am inteles ca cei care au venit mia mic de 938 nu vor plăti nici anticipat si nici in final, in 2017. In 2017 vor plăti doar daca au venit mai mare. Voi ati inteles la fel ?
Caz concret:
Va rog sa-mi raspundeti, daca puteti, cu lamuriri (benefice pentru toti cei care se afla in situatia mea).
Poate s-a dat explicatia, dar nu am reusit eu sa inteleg exact.
PFA (sistem real) infiintat in noiembrie 2015 cu depunere D220 (pentru noiembrie-decembrie 2015) cu venit estimat 400 ron.
Nu s-a depus D600 intrucat venitul era sub baza minima de calcul. S-a platit impozit si contributie CASS pentru 2015 in baza deciziei de impunere.
Pentru anul 2016 nu sunt obligat sa depun D600 (incadrindu-ma la conditiile mentionate la art. 148 alin. 8 din C.F. si neincadrindu-ma, totodata, la conditiile mentionate la art. 148 alin. 4 lit. a din C.F.) intrucat am avut pierdere in 2015 (am facut doar cheltuieli/investitii) si nu voi datora/plati CAS anticipat.
In mai 2016 trebuie sa depun/voi depune D200 cu pierdere, dar trebuie sa depun si D220 (intrucat am avut pierdere pe 2015). Voi depune D220 cu un venit estimat de 6000 ron (de exemplu), adica 500 ron/luna.
In baza la D200 depusa nu voi datora CAS pentru anul 2015 (intrucat am avut pierdere).
In baza la D220 nu voi datora CAS anticipat pentru anul 2016 intrucat venitul estimat este sub plafon (500 ron < 938 ron).
Daca as depune in mai 2016 D220 cu venit estimat de 12000 ron (de exemplu), as avea de platit CAS anticipat in baza deciziei de impunere emisa pe baza lui D220, nu ?
Daca in mai 2017 cand depun D200 pentru anul 2016 constat ca am realizat un venit net lunar mai mare de 938 ron, voi avea de plata CAS pentru 2016.
La ce cota se va calcula contributia CAS, la cea individuala sau la cea integrala, intrucat eu in anul 2016 nu sunt obligat sa depun D600.
Pot depune doar anexa 1 de la D600 unde sa-mi exprim mentiunea pentru cota individuala sau integrala ?
As vrea sa platesc, de exemplu, doar cota individuala, de unde stiu ca Fiscul nu-mi va calcula CAS-ul la cota integrala ?
Va multumesc anticipat.
S-a raspuns la un asemenea scenariu pe sedinta ANAF, dar va spun rezultatul aici. Toate deductiile dvs sunt corecte. Referitor la cotă, dacă vi se calculeaza CAS in baza D200 atunci se calculeaza la acel 10.5% care e obligatoriu, nu la cota integrala.
Va multumesc pentru raspuns.
Totusi, unde scrie ca se va calcula CAS la 10.5% si nu la la 26.3% ? Unde sa citesc ?
Nu sunt obligat sa depun nici macar anexa 1 de la D600 pentru anul 2016 ? Nu-mi vor calcula automat CAS-ul cu cota de 26.3 % in 2016 (anticipat) sau 2017 (regularizat) pentru ca nu mi-am exprimat optiunea anul acesta (pana la 31 ianuarie) bifand mentiunea „Renunț la opțiunea pentru aplicarea cotei integrale de contribuție de asigurări sociale corespunzătoare condițiilor normale de muncă, potrivit art.151 alin.(5) din Codul fiscal” ?
Ce rost mai are mentiunea nr. 2 din anexa ?
Sau raspunsul este evident si eu nu vreau sa-l inteleg:
bifezi optiunea 2 doar in anul 2017 cand vrei sa renunti la optiunea 1 (cota integrala) din 2016 pentru care care ai depus anexa pana la 31 ianuarie.
Renunti doar la ceva la care ai optat in prealabil.
In cazul acesta, optiunea a 2-a nu-si avea rostul in anexa anul acesta, toata lumea mergea pe cota individuala, si doar cei care doreau sa plateasca/mentina cota integrala bifau mentiunea 1 si depuneau anexa la D600 pana la 31 ianurie 2016.
Depinde daca priviti la D600 vechi sau la acela nou. Stagiul complet e optional, daca il alegeti dvs, in timp ce stagiu incomplet, eobligatoriu, de aceea vor pune in calcul 10.5% si nu 26. Oricum, daca vreti „sa va convingeti” urmariti toate raspunsurile de aici, oferite de ANAF, si dați la un moment dat de situatia dvs. https://www.facebook.com/1402239620095354/photos/a.1407917956194187.1073741830.1402239620095354/1551351888517459/?type=3&theater
PFA activitati agricole care plateste impozit la norma de venit .,depune declaratia 221. Din ce am citit am vazut ca nu depune D600 si nu plateste CAS . Am inteles corect?
Nu stiu daca e corect. Eu nu am gasit nicaieri ca PFA cu activitati agricole fac exceptie de la actualele prevederi cu CAS-ul. Trebuie sa intrebați la ANAF, daca am inteles corect eu legea si in acest caz se plateste CAS.
Da. Am citit acum un raspuns de la ANAF care zice: „Pentru veniturile din activităţi agricole NU există obligaţia plăţii CAS” – nu am stiut asta.
Intrebare. Pierderea fiscala (pe 2014, daca fost cazul) se ia in evidenta la calculul venitul net pentru baza de calcul CAS ? Conform legii 227.2015, pentru CAS nu se ia in considerare ca si cheltuieli deductibile pe anul precedent contributiile de asigurari sociale, insa nu se mentioneaza si pierderile fiscale.
DIn cate știu, RJIP incepe de la zero in fiecare an. Deci logic ar fi sa nu se ia in calcul pierderea. Mai ales că cota minimă oricum o vom plati. E posibil să greșesc.
Confirm cele spuse de dvs., am sunat la Anaf si mi-au confirmat acest lucru, nu se iau in calcul si pierderile fiscale anterioare, doar se mentioneaza in D200 acest lucru !. Ce am omis sa intreb si imi este neclar cum pot totusi plati minimul anticipat, chiar daca nu satisfac baza de calcul. Tot prin declaratia 600? Si in acest caz, banuiesc prin trecerea in formular la sectiunea venit/luna minimul de 938 chiar daca nu am realizat acest venit/luna pe 2015. Gresesc cumva ?
Nu cred ca se trece 938 ci suma reala. Ar insemna fals in acte.
In legatura cu D600, vad aici multe opinii- concret- D600 se depune de PFA care au realizat in 2015 un venit mai mare sau egal cu 938 lei (35% din SMB 2016). In 2017, plata CAS se va regulariza numai in plus (daca este cazul- si anume daca venitul net lunar este mai mare de 938 lei lunar) daca venitul este mai mic, atunci suma platita anticipat drept CAS in 2016 se considera stagiu de cotizare. Adica vrem , nu vrem vom plati 99 lei lunar sau 297 lei trimestrial pt ca sunt si salariat voi opta pentru cota redusa de 10.5%- cazul meu care in 2015 am avut venit net> 938 lei lunar.
Problema vine in 2017 in ianuarie in cazul in care eu obtin venituri mai mici ca 35% din SMB , cum anulez aceasta D600??? Sau atata timp cat nu inchid PFA ul sunt condamnata la plata cas indiferent daca am venituri ori ba???? D 601 o fi de folos in acest caz sau cum o fi?
Pai D600 se depune in fiecare an, nu e valabila de pe unul pe celalalt din cate știu. Daca in 2016 nu faci peste SMB atunci nu depui pentru 2017 D600 dar se va regulariza in vara lui 2018 pe cota minima din acel an.
Deci am vorbit la Administratia fiscala si lucrurile stau in felul urmator:
– daca in 2015 veniturile sunt sub venitul minim, adica 938/lunax12= 11.256 lei/anual, nu ai obligatia de a depune D 600 si nici sa platesti CAS ( vezi art. 148 alin 8);
– daca la finalul lui 2016 venitul net este sub acest plafon nu datorezi CAS
– daca realizezi venituri care se incadreaza in plafonul minim sau mai mari atunci platesti CAS ( vezi art. 152 alin 4).
In concluzie daca ai venituri sub acest plafon nu platesti CAS . Nu se face regularizare pe cota minima!
Interesant. O sa fac scris că eu la aceeasi intrebare azi am primit alt raspuns. Daca avem ceva scris e clar, așa nu mai cred nimic.
Nu este textul acesta la D600, poate e din vechea declaratie
Daca in anul precedent ( cred ca se ia in considerare declaratia 200 pentru 2014 ca pe 2015 nu am depus-o) am realizat venituri sub acest plafon minim, mai depun declaratia 600? Mai datorez CAS?
La sfarsitul declaratiei 600 este acest text:
„Declar că nu sunt asigurat al sistemului public de pensii conform art.6 alin.(1) pct.I-III şi V din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările şi completările ulterioare, şi nu beneficiez de niciuna din categoriile de pensii acordate în sistemul public de pensii. Sub sancţiunile aplicate faptei de fals în acte publice, declar că datele înscrise în acest formular sunt corecte şi complete.”
Daca sunt angajat si am si PFA cum sa fac aceasta declaratie?
Din cate inteleg nu ești obligat sa depui D600 dar plata iti va veni pe minimul legal la regularizare. Atentie, vorbim de 2016 cu efect în 2017.
D600 se depune și de cei ce sunt angajati deja.
Pasajul copiat e dintr-un formular vechi. Vezi aici D600 in vigoare https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/formulare/dec_600_2016.pdf
Linkul pus de dumneavoastra in comentarii cu declaratia 600 este ultima versiune? Sa inteleg ca a disparut pctul venit baza lunara , deci contributia la CAS va fi calculata de ANAF pe baza declaratiei 200?
Eu aşa gasesc pe pagina ANAF. Dacă venitul e sub 35% din salariul mediu da, cred ca pe baza D200 se va calcula. Dacă este peste 35% din salariul mediu atunci se plateşte anticipat şi regularizarea tot pe baza lui D200 că altfel nu are logica.
Am mai citit prin codul fiscal si am inteles asta:
conform art.148 alin 8 daca am venituri sub plafonul minim nu depun D600 si nu fac plati anticipate la CAS.
La definitivare conform art. 152 alin 4 daca am realizat venituri sub plafonul minim nu mai platesc CAS.
Sper ca am interpretat corect textul.
Astept pareri.
Faza cu plata minima indiferent daca venitul lunar pe anul anterior a fost mai mic de 35% si obligativitatea platii CAS la nivel minim de 10.5% din baza de calcul, am vazut-o ca pe o speculatie….citind si para-citind legea pe noul cod fiscal, mai exact legea 227/2015 art. 148 toate aliniatele, privind baza de calcul de asigurari sociale, eu NU regasesc aceasta obligativitate de plata a CAS indiferent de venit. Puteti sa imi spui pe ce surse se mentioneaza comentariile de mai jos ? Chiar nu stiu de unde reiese acest lucru.
Pai intrebarea e de unde reiese că nu platesti. Dacă la art 1 sunt toți cei ce desfasoara activitati economice iar la exceptii (art8parca) sunt exceptati DOAR pensionarii sau cei asigurati in sisteme proprii care e concluzia? CĂ trstul plătesc. Cel putin logic e așa.
Eu nu ma supăr deloc să nu fie obligatoriu, crede-mă.
De acord cu dvs., articolul principal spune ca toti, dar acesti toti se impart ulterior in conditii. Prin „toti” eu inteleg ca nu se mai mai tine ca esti anagajat sau nu, dar mai ulterior ne supunem anumitor conditii prin care suntem eligibili de plata sau nu. Si totusi tare mi-e frica ca s-ar putea sa aveti dreptate.Oricum acest lucru il vom vedea la regularizare.
Da Doamne să nu am dreptate. Chiar îmi doresc să rămân de rușine cu deducțiile mele. 🙂
potrivit art. 148
(8) Persoanele fizice prevazute la alin. (1) care in anul fiscal precedent au realizat venituri sub nivelul plafonului minim prevazut la alin. (3) nu au obligatia depunerii declaratiei prevazute la alin. (5) si nu datoreaza plati anticipate cu titlu de contributii de asigurari sociale.
(9) Contributiile de asigurari sociale platite in anul fiscal in care persoanele prevazute la alin. (1) au realizat venituri determinate in sistem real sub nivelul plafonului minim prevazut la alin. (3) nu se restituie, acestea fiind luate in calcul la stabilirea stagiului de cotizare si la stabilirea punctajului pentru pensionare.
mai multe aici:
http://contabilul.manager.ro/a/17051/baza-calcul-cas-persoane-fizice-care-obtin-venituri-din-activitati-independente-codul-fiscal-2016.html?utm_source=newsletter-contabilul&utm_medium=email&utm_campaign=08012016
E una din explicații, ca mai sunt si alte interpretati. Eu m-aș bucura sa fie așa. La un tlefon dat la ANAF nu mi s-a spus așa cu că ar fi obligatoriu si pentru cei care sunt sub 35% din mediu.
Ce ramane de facut este sa cerem explicatii scrise, si daca avem un document scris că așa se interpreteaza textul suntem liniștiți. Dacă nu, stăm stresați pana la regularizarea din 2017
Despre declaratia 392 B stiti ceva? Mi-au spus la ANAF ca ar fi necesara si la norma desi e prima oara cand aud de asa ceva…
Cel putin eu nu am livrat bunuri si servicii in interiorul tarii deci nu cred ca se aplica in cazul meu.
Din cate stiu e necesara și la norma. Asa a fost de la inceput.
In ceea ce priveste formularul 392B, acesta se completeaza de catre persoanele impozabile neinregistrate in scopuri de TVA la data de 31 decembrie a anului de referinta (adica anul pentru care se depune formularul) si care au realizat la acea data o cifra de afaceri, excluzand veniturile obtinute din vanzarea de bilete de transport international rutier de persoane, inferioara sumei de 220.000 lei, se precizeaza in instructiunile de completare a documentului.
De asemenea, si in cazul formularului 392B exista o categorie de contribuabili care nu trebuie sa depuna documentul, asa cum este prevazut pentru declaratia 392A.
Astfel, persoanele impozabile care in anul de referinta nu au desfasurat livrari de bunuri si prestari de servicii in interiorul tarii si/sau achizitii efectuate din tara nu depun formularul 392B.
Si ce bifezi in acest caz pe D600 ? Pt ca D600 prevede doar daca ai venitul realizat/estimat peste 35% cu optiune de conta de CAS. Nu exista optiunea pt cei cu venit sub 35%.
D600 se depune obligatoriu de cei care anul trecut au realizat peste 35% din mediu dar pentru ceilalți nu exista interdictie, cel putin nu am gasit-o in lege.
scuze, din reflex am scris TVA :). Nedumerirea mea legata de CAS este daca se va lua din oficiu 10.5% sau nu. Pt ca cei care sunt peste 35% au posibilitatea de a opta, ceilalti nu au. Si nici in lege nu scrie clar.
Dacă ai sub 35% si vrei stagiu complet atunci depui D600. Din oficiu se va lua 10.5 cât este cota obligatorie.
Dar poate sa modifica… ca sa existe si pt aceasta categorie optiunea cotei de TVA. Credeti ca vor lua ei din oficiu 10.5% ?
Mihaela, nu are nici o treaba discuția asta cu TVA-ul. E vorba de CAS, pentru calculul CAS nu e nevoie decât de sumele care apar in D200.
Da, dacă nu ai obligația depunerii D600 voi lua acești 10.5% la regularizare sin venitul obținut dar nu mai putin de pragul prevăzut de lege adică aprox 1200 ron pentru tot anul 2016.
Ok, deci asta va insemna modificarea lui D200 pe anul 2015. Are sens, da, nu ma gandisem. Dar asta inseamna ca vor plati si cei cu zero venit net si cu pierdere. Va fi un fel de forfetar reloaded.
Multumesc !
Nu se modifica D200. De acolo vor ști cât ai încasat și cât ai plătit în 2016 deci vor avea baza de calcul. Nu vine în fiecare an regularizare pentru impozit? Tot atunci va veni regularizare pentru CAS. Asta la sistem real. La norma de venit va fi cel mai probabil inclus CAS-ul în tranșele trimestriale cum a fost anii trecuti inclusă sănătatea.
Cei cu venit sub 35% ce cota au ?
Minimă, adică după salariul mediu al acestui an pe la 1200 de ron/an, nu stiu exact acum
Sunteti sigur ? Cum opteaza pt cota asta daca nu depune D600 ?
Pe valorile declarate în D200 pentru 2016. Iar dacă veniturile nu sunt suficient de mari se plătește cota minimă, adică 10.5% din 35% din salariul mediu pe economie asta înseamnă
Cota este in functie de ce declari in D 600: cota integrala de contributie de asigurări sociale corespunzătoare condiţiilor normale de muncă (26,3%) sau pentru aplicarea cotei individuale(10,5%).
Cei sub 35% platesc si e CAS, DOAR ca nu au obligatia depunerii D600.
În Monitorul Oficial nr 942 din 19 decembrie 2015 a fost publicată Legea 340/2015 a Bugetului Asigurărilor Sociale de Stat pe anul 2016, iar câștigul salarial mediu brut pentru anul 2016 a fost fixat la nivelul sumei de 2.681 lei. Cu alte cuvinte, daca pe 2015 venitul/luna nu depaseste 35% din 2681 lei (adica 938 lei) nu suntem obligati sa depunem d600. Sper sa am dreptate… intamplator am aflat ca anaf are si callcenter 031.403.9160.
Multumesc. AM corectat. Nu știam ca s-a stabilit si pentru anul acesta.
Asa este. Daca venitul lunar obtinut dupa scaderea cheltuielilor, nu depaseste 35% din venitul salarial mediu brut (adica 2681 x 35% = 938 lei), atunci nu se depune declaratia 600.
Multumesc Delia. Dar de plătit se plătește minimul la regularizare nu?
Da. Se calculeaza minimul cand se stabilesc platile anticipate, iar la regularizare, daca ai realizat mai putin de 35% din salariul mediu pe economie, tot platesti la nivelul minim. De asemenea chiar daca ai pierdere. Pentru cei care opteaza pentru 10,5% ar fi 938×10,5%=98,49 lei/luna si vor primi doar partial punctajul la pensie; iar pentru cei care opteaza pentru 26.3% calculul ar fi 938×26.3=246,7 lei si asa vor avea punctaj integral la calculul pensiei.
Teofil, trebuie sa te contrazic legat de PFA-urile care au si calitatea de salariati. Conform ANEXEI Nr. 2 din ORDINUL nr. 874 din 20 iunie 2012 pentru aprobarea modelului, conţinutului, modalităţii de depunere şi de gestionare a „Declaraţiei privind venitul asigurat la sistemul public de pensii”, care este inca in vigoare, „Persoanele care sunt asigurate ale sistemului public de pensii, conform art. 6 alin (1) pct. I-III şi V din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cele care beneficiază de una din categoriile de pensii acordate în sistemul public de pensii nu au obligaţia depunerii declaraţiei.”
Imi e teamă că nu mkai e valabil ordinul din 2012 începând cu 1 ianuarie 2016.
Te rog sa nu mi-o iei in nume de rau, dar cand postezi ceva, in special legat de legislatie, ar fi bine sa te documentezi mai atent pentru ca ai o anumita responsabilitate fata de cititori. O persoana poate intra si citi ce ai postat, dupa care nu mai revine pentru a vedea corecturile sau completarile.
Legat de D600 o sinteza foarte buna gasesti aici http://www.cabinetexpert.ro/2016-01-09/declaratia-600-termen-depunere-cine-completeaza-modalitati-depunere-alte-detalii-oficial.html
Am urmarit linkul Uite cine e exceptata preluat de acolo „Menţiune : Nu au obligaţia depunerii declaraţiei persoanele asigurate în sisteme proprii de asigurări sociale, care nu au obligaţia asigurării în sistemul public de pensii, potrivit legii, precum şi persoanele care au calitatea de pensionari.” Nu spune de cei care sunt deja angajati nimic.
Eu nu m-aș supăra deloc pentru că sunt si angajat.
Ai dreptate si tu. Sunt doua prevederi care sunt valabile si totusi se contrazic. Am cerut lamuriri la ANAF dar nu m-au luminat mai mult 🙁
Da, am, deși aș vrea să ai tu. LA ANAF am aflat si eu ceva la primul telefon și altceva la al doi-lea. Îmi pare rău că nu am inregistrat.
Ordinul 874/2012 este dat in temeiul art. 296^22 şi art. 296^25 alin. (7) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal,Cum Legea 571/2003 este abrogata de la 01.01.2016, implicit nu se mai aplica nici Ordinul 874/2012 privind Declaratia 600.
CAS cu titlul de plați anticipate conform noului cod fiscal 2016 nu se calculeaza ca 35% din salariu mediu brut actual pe 2016 adica 2681 lei care ar veni 938/lei/luna? 845 din art. dvs este calculat pentru anul 2015, dar noi facem plati cas anticipat pentru 2016 !
Da am calculat lasm din 2015, nu stiam ca s-a stabilot cel pe 2016.
Multumesc voi corecta maine.
Se depune şi la normă de venit? Ce se trece în ea, că am înţeles ca sunt două opţiuni de a asigura 10% sau 26% din normă dacă nu mă înşel.
Da se depune și la normă dacă acea normă trece de acel 35% din salariul mediu.
Obligatoriu e 10.5% (care inseama stagiu parțial). Dacă vreți stagiu complet de cotizare (opțional) e 26,3%
Pe D600 sunt 2 optiuni:
– cotizare integrala 26.3 % (angajat 10.5 % + angajator 15.8 %)
– renuntare la cotizare integrala
Cred ca ultima reprezinta de fapt cotizare partiala (10.5 %).
Mulțumim pentru informațiile concise.