Direcţia Generală a Finanţelor Publice Vâlcea informează contribuabilii că, prin Ordonanţa Guvernului nr. 30/2011 publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 627/02.09.2011, au fost reglementate o serie de modificări şi completări aduse Codului Fiscal aprobat prin Legea nr. 571/2003, precum şi importante măsuri financiar-fiscale care au drept scop diminuarea poverii fiscale a contribuabililor prin încurajarea plăţii voluntare a obligaţiilor fiscale restante.
În articolul de mai jos, prezentăm în sinteză facilităţile acordate, precum şi condiţiile care trebuie îndeplinite pentru a beneficia de acestea.
Facilităţi acordate, condiţii
Potrivit noilor prevederi legale, pentru obligaţiile fiscale restante la 31 august 2011, penalităţile de întârziere se anulează sau se reduc astfel:
a) penalităţile de întârziere se anulează dacă obligaţiile principale şi dobânzile aferente acestora se sting prin plată voluntară sau compensare până la 31 decembrie 2011;
b) penalităţile de întârziere se reduc cu 50% dacă obligaţiile principale şi dobânzile aferente acestora se sting prin plată voluntară sau compensare până la 30 iunie 2012.
Penalităţile de întârziere la care se face referire mai sus reprezintă sancţiunea pentru plata cu întârziere a obligaţiilor fiscale, respectiv suma datorată pentru neachitarea la scadenţă a obligaţiilor fiscale principale, prevăzută la art. 120 indice 1 din Codul de Procedură Fiscală.
Nivelul penalităţii de întârziere se stabileşte astfel:
a) dacă stingerea se realizează în primele 30 de zile de la scadenţă, nu se datorează şi nu se calculează penalităţi de întârziere pentru obligaţiile fiscale principale stinse;
b) dacă stingerea se realizează în următoarele 60 de zile, nivelul penalităţii de întârziere este de 5% din obligaţiile fiscale principale stinse;
c) după împlinirea termenului prevăzut la lit. b), nivelul penalităţii de întârziere este de 15% din obligaţiile fiscale principale rămase nestinse.
Atenţie! Perceperea penalităţilor de întârziere nu înlătură obligaţia de plată a dobânzilor.
Pentru obligaţiile fiscale restante la 31 august 2011, actele administrativ fiscale sau titlurile executorii prin care s-au stabilit creanţe fiscale accesorii aferente creanţelor fiscale principale, care au fost stinse în condiţiile menţionate mai sus, se desfiinţează, total sau parţial, chiar dacă împotriva acestora s-au exercitat ori nu căi de atac.
Pentru dobânzile datorate până la data stingerii şi stabilite prin decizii comunicate după această dată, condiţia se consideră îndeplinită dacă dobânzile se sting până la termenul de plată al acestora care se stabileşte în funcţie de data comunicării, astfel:
a) dacă data comunicării este cuprinsă în intervalul 1 – 15 din lună, termenul de plată este până la data de 5 a lunii următoare;
b) dacă data comunicării este cuprinsă în intervalul 16 – 31 din lună, termenul de plată este până la data de 20 a lunii următoare.
De asemenea, contribuabilii beneficiază şi de anularea sau reducerea unei cote de 50% din majorările de întârziere, reprezentând componenta de penalitate a acestora, aferente obligaţiilor fiscale stinse prin plată sau compensare.
De reţinut! Măsurile financiar-fiscale menţionate intră în vigoare începând 5 septembrie 2011.
*
Baza legală: art. XI din Ordonanţa Guvernului nr. 30/2011 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul Fiscal, precum şi pentru reglementarea unor măsuri financiar-fiscale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 627/02.09.2011.
Teo … multumesc … te voi tine la curent … asa vei avea cazuistica ca sa poti sa-i ajuti si pe altii!
Iti meriti din plin premiul acela pentru cel mai bun blogger pe situatii de genul acesta 🙂
Initial vroiam sa ma „bat” cu statul dar se pare ca nu voi avea nici timp, nici energie si nici sanse de reusita daca nu gasesc un avocat ok in acest domeniu.
Teo … am remarcat ca raspunzi promt si foarte direct comentariilor asa ca ma aventurez si eu cu o intrebare.
La inceputul anului 2010 mi-a venit de la Adm Financiara o somatie de plata a unor impozite pe veniturile anului 2004. (in 2004 impozitele se calculau mai ciudat – oricum este vorba de faptul ca cumulul de sume depasea o anumita treapta de venit iar impozitul se datoreaza aceastei diferente, nidecum neplata impozitelor pe fiecare job in parte). Suma era de 6800 Ron – enorma pentru mine la acea data si la aceasta data 🙂
Am mers la Adm Financiara si mi s-a spus ca nu exista nici o forma de reesalonare a datoriei sau de negociere cu statul (ma gandeam la o propunere constructiva de a injumatati plata daca o fac pe loc :). Am intrebat si daca, fiind dupa 5 ani, nu intru in prescrierea datoriei. Am inrebat si un avocat si mi-a spus sa astept sa intru in perioada de reesalonare.
Acum mi-a venit o alta somatie pe o suma mult mai mica (cca 1500 RON) si -am dus la Admin Financiara sperand ca putem negocia o intelegere. Acolo am aflat ca aceasta noua hartie reprezita numai penalitatile – si ca de fapt ele sunt mai mari, ma rog plata totala este de cca 95000 RON (impozitele di penalitatile de intarziere).
De data asta insa am avut norocul sa ajung la directoare si sa-i explic: ca anuntul initial de plata a impozitelor mi-a fost facut foarte tarziu entru posibilitatle mele de plata, pentru ca incepand din 2009 si noi am avut probleme fianciare datorate crizei (in 2010 am fost in concediu fara plata iar din 2011 iau doar jumatate de norma lunar ca angajat). M-a sfatut sa fac 2 cereri – una pentru anularea penalitatilor si una pentru esalonare (dar ea crede ca nu ma calific pentru ca trebuie depuse garantii – iar eu nu am NIMIC 🙂 pe numele meu). Problema este ca am aflat abia acum ca in 2011 s-au dat aceste legi si as vrea totusi sa „profit” de anularea penalitatilor. Ce ma satuiesti sa fac? Imi pare rau ca mesajul a devenit cam lung.
Salut Cristina
Da, incerc sa raspund repede dar doar la ce stiu deja din experienta anterioara. Situatia ta e unica de aceea prea multe sfaturi nu stiu daca pot sa iti dau.
Ce e foarte clar si ce asi face eu e sa folosesc toate parghiile disponibile sa scap de aceasta. Faceti cele doua cereri ca nu e nimic de pierdut. Daca se aproba e de bine daca nu se aproba demersurile ramaneti la situatia actulala. Cel putin prin incercarea asta e posibil sa rezolvati ceva daca nu faceti nimic ramenti cu situatia asta pe cap multa vreme si penalitatile cresc.
Am avut o situatie similara cu casa de sanatate unde am platit suma din urma (fara penalitati) iar in acest fel penalitatile nu mai cresc. Fă tot ce poti sa scapi de datorie toate demersurile despre care auzi ca ar avea posibile efecte.
Succes!
1. Combustibil da. Atata timp cat aveti dovata ca ati facut deplasarea in scopul realizarii activitatii. Asta inseamna ca trebuie sa aveti foaie de parcurs si ordin de deplasare.
2. Intretinere si reparatii auto da daca cesionati sau inchiriati autoturismul PFA-ului. Atentie ca la control astia te pureca tare. Daca ai exagerat dai din urma de iti vine acru si iti mai pun si penalitati.
3. Telefon si internet da daca a faci contract pe PFA ala personal nu prea merge. De multe ori la controale cei de la finante nu au fost de acord cu deducerea telefonului daca nu a fost pe pfa contractul.
4. Intretinere nu.
5. Energie electrica si gaz da dar numai in procent. Depinde cat la suta din apartament face obiectul contractului de comodata. Daca e tot si nu locuiesti acolo poti deduce 100% daca nu e tot atunci procentual. Numa ca a complicata rau de tot calculatia asta si cei care vin in control pot fi subiectivi. Dar legal se poate.
Buna ziua!
Nu stiu daca la aceasta pagina ma puteti lamuri si pe mine in legatura cu cheltuielile care se deduc la PFA. As dori sa aflu daca se deduc cheltuielile legate de combustibil, intretinere si reparatii auto, telefon, internet, intretinere, energie electrica, daca exista un contract de comodat? daca da, in ce conditii.
Multumesc mult.
O zi buna!