Am găsit câteva clarificări foarte bine scrise referitor la impozitul pe clădiri în ceea ce privește sediile PFA sau SRL de acasă. Ele sunt scrise de Adrian Vascu, economist și doctor în economie și mai important este că domnul Adrian vorbește în cunoștință de cauză fiind evaluator. În trecut a fost și președinte ANEVAR – Asociația Națională a Evaluatorilor Autorizați din România. Iată câteva vești bune, cu specificarea că pe blogul domniei sale găsiți date mai complete.

Sediile de firme și de PFA nu sunt considerate automat clădiri nerezidențiale. Codul fiscal prevede că doar în acele cazuri în care sediul este declarat cu activitate economică și cheltuielile cu utilitățile sunt deduse de către entitatea juridică, clădirea va fi tratată ca și clădire nerezidențială. Astfel, majoritatea apartamentelor în care sunt sedii de firme sau PFA-uri, vor putea rămâne la sistemul actual de impozitare ca locuință. Pâna la urmă acel apartament a fost construit cu structură de locuința și nu ar trebui să fie cu ușurință încadrat la clădire nerezidențială. Astfel vor fi doar excepții situațiile în care vor crește impozitele pentru apartamentele în care sunt sedii de firmă sau PFA.

Creșterea de pâna la 2500% e asociată cu nereevaluarea clădirii în ultimii 5 ani. Trebuie înteles că acești 5 ani în cazul persoanelor fizice se pot număra doar începând cu anul 2016. Deci în anul 2021 se va putea discuta de o eventuală creștere a cotei de impozitare, dacă nu este îndeplinită cerința reevaluării din ultimii 5 ani. (SURSA)

Pași:

  1. Persoanele fizice care detin doar cladiri cu utilizare rezidentiala nu trebuie sa faca nici un demers suplimentar fata de anii anteriori. Doar sa plateasca un impozit (usor) majorat.
  2. Pentru cladirile nerezidentiale va trebui contractat un evaluator autorizat. Daca nu se intampla acest lucru, cota de impozitare va fi de 2% si nu cuprinsa intre 0.2 si 1.3%.
  3. Un pas important este completarea declaratiei de impunere solicitata de autoritatile locale in cazul cladirilor cu utilizare mixta sau nerezidentiala. Urmariti cerintele autoritatilor locale privind declaratia de impunere si documentele necesare anexarii acestora.
  4. Cei care detin o cladire in care se afla sediul unei firme sau PFA trebuie sa declare daca sediul este cu activitate sau nu. In cazul in care sediul este fara activitate ne gasim in situatia de la pct 1.
  5. In cazul in care sediul firmei sau PFA este cu activitate economica impozitul se va calcula pornind de la modul de identificare al suprafetelor utilizate in cele doua scopuri (residential si nerezidential sau economic)
  6. In cazul apartamentelor sau caselor de locuit unde se afla sedii de firme sau PFA, pentru o incadrare cat mai corecta a cladirii ca utilizare rezidentiala, nerezidentiala sau mixta, recomand sa fie revizuite contractele de inchirere si/sau comodat. Din ele sa rezulte clar daca suprafetele rezidentiale sau nerezidentiale sunt identificate iar in cazul in care acestea nu sunt identificate distinct, cine plateste si deduce utilitatile.
  7. Daca suprafetele sunt prezentate distinct (conform documentatiei cadastrale sau pe baza declaratiei pe proprie raspundere a contribuabilului), pentru partea nerezidentiala va trebui contractat un evaluator autorizat iar raportul de evaluare va trebui transmis autoritatilor locale.
  8. Daca suprafetele nu sunt identificate distinct impozitul se va calcula avand in vedere cine este platitorul utilitatilor. In cazul in care cheltuielile sunt platite de catre proprietarul persoana fizica si nu sunt deduse de catre persoana juridica titulara a contractului de inchiriere sau comodat, cladirea va fi considerata cu utilizare rezidentiala (vezi pct. 1). Daca vor fi deduse cheltuielile de catre persoana juridica titulara a contractului de inchiriere sau comodat, cladirea va fi considerata cu utilizare nerezidentiala (vezi pct. 2)
  9. In cazul utilizarii partiale sau integrale a cladirii ca nerezidentiala si cand suprafetele sunt identificate distinct, este recomandata contractarea unui evaluator autorizat si realizarea unui raport de evaluare in perioada 1 ianuarie – 31 martie 2016. Dupa aceasta data nu mai pot fi realizate rapoarte de evaluare pentru anul 2016 si contribuabilii vor plati cota majorata a impozitului daca aveau posibilitatea sa solicite rapoarte de evaluare si nu au facut-o. Raportul de evaluare nu poate fi realizat inainte de 1 ianuarie 2016.
  10. Daca se impune realizarea unui raport de evaluare si acest lucru nu este solicitat de catre persoana fizica, aceasta va plati cota de impozit majorata de 2% asupra valorii fiscal calculate de catre contribuabil conform regulilor aplicabile cladirilor rezidentiale apartinand persoanelor fizice.
  11. In cazul cladirilor cu utilizare nerezidentiala sau mixta trebuie completata Anexa 1 din GEV 500 – Standardul de evaluare pentru impozitarea cladirilor (atasata acestui material). Aceasta anexa ar fi recomandat sa faca parte din contractul incheiat cu evaluatorul.

(Sursa și continuarea pe: Vascu.Ro)